• بررسی نتایج تکنیک های مدلسازی عددی به منظور اصلاح توزیع تنش در المان های مسلح کننده خاک

    با توجه به اهمیت مدل سازی های عددی در عملیات گودبرداری و پایدارسازی و با هدف افزایش دقت و كاهش خطا، لازم است شرایط مرزی و پارامترهای مربوط به مصالح به گونه ای معرفي گردد كه نتایج تحلیل تطابق كافي با مباني تئوریک را داشته باشد. در این مقاله تکنیک هایي كه برای اصلاح مدل های عددی به منظور دستیابي به نتایج صحیح مي تواند مورد استفاده قرار گیرد، بررسي و نتایج روش های مختلف با یکدیگر مقایسه گردیده و روشي كه بیشترین تطابق با مباني تئوریک دارد به عنوان گزینه برتر پیشنهاد گردیده است. در این بررسی ها از نرم افزار پلکسیس و مدل كرنش صفحه ای استفاده شده و معرفي خصوصیات مصالح مسلح كننده در دو حالت الاستیک و الاستوپلاستیک انجام شده است، مدل رفتاری خاک سخت شونده به صورت چند لایه در نظر گرفته شده است كه بیشترین تطابق را با شرایط واقعي خاك های آبرفتي داشته باشد. نتایج حاصل نشان مي دهد با اعمال برخي اصلاحات جزئي در مدلسازی ميتوان به جواب های منطقي تری برای توزیع تنش در المان ها دست یافت.

  • بررسی نتایج تکنیک های مدلسازی عددی به منظور اصلاح توزیع تنش در المان های مسلح کننده خاک (کپی)

    با توجه به اهمیت مدل سازی های عددی در عملیات گودبرداری و پایدارسازی و با هدف افزایش دقت و كاهش خطا، لازم است شرایط مرزی و پارامترهای مربوط به مصالح به گونه ای معرفي گردد كه نتایج تحلیل تطابق كافي با مباني تئوریک را داشته باشد. در این مقاله تکنیک هایي كه برای اصلاح مدل های عددی به منظور دستیابي به نتایج صحیح مي تواند مورد استفاده قرار گیرد، بررسي و نتایج روش های مختلف با یکدیگر مقایسه گردیده و روشي كه بیشترین تطابق با مباني تئوریک دارد به عنوان گزینه برتر پیشنهاد گردیده است. در این بررسی ها از نرم افزار پلکسیس و مدل كرنش صفحه ای استفاده شده و معرفي خصوصیات مصالح مسلح كننده در دو حالت الاستیک و الاستوپلاستیک انجام شده است، مدل رفتاری خاک سخت شونده به صورت چند لایه در نظر گرفته شده است كه بیشترین تطابق را با شرایط واقعي خاك های آبرفتي داشته باشد. نتایج حاصل نشان مي دهد با اعمال برخي اصلاحات جزئي در مدلسازی ميتوان به جواب های منطقي تری برای توزیع تنش در المان ها دست یافت.

    تومان
  • بررسی نتایج تکنیک های مدلسازی عددی به منظور اصلاح توزیع تنش در المان های مسلح کننده خاک

    با توجه به اهمیت مدل سازی های عددی در عملیات گودبرداری و پایدارسازی و با هدف افزایش دقت و كاهش خطا، لازم است شرایط مرزی و پارامترهای مربوط به مصالح به گونه ای معرفي گردد كه نتایج تحلیل تطابق كافي با مباني تئوریک را داشته باشد. در این مقاله تکنیک هایي كه برای اصلاح مدل های عددی به منظور دستیابي به نتایج صحیح مي تواند مورد استفاده قرار گیرد، بررسي و نتایج روش های مختلف با یکدیگر مقایسه گردیده و روشي كه بیشترین تطابق با مباني تئوریک دارد به عنوان گزینه برتر پیشنهاد گردیده است. در این بررسی ها از نرم افزار پلکسیس و مدل كرنش صفحه ای استفاده شده و معرفي خصوصیات مصالح مسلح كننده در دو حالت الاستیک و الاستوپلاستیک انجام شده است، مدل رفتاری خاک سخت شونده به صورت چند لایه در نظر گرفته شده است كه بیشترین تطابق را با شرایط واقعي خاك های آبرفتي داشته باشد. نتایج حاصل نشان مي دهد با اعمال برخي اصلاحات جزئي در مدلسازی ميتوان به جواب های منطقي تری برای توزیع تنش در المان ها دست یافت.

  • بررسی تطبیقی وضعیت و آثار شرط عدم مسئولیت در بیمه های بازرگانی در نظام حقوقی ایران و انگلیس

    شرط عدم مسئولیت در بیمه کمتر مورد توجه پژوهشگران و قوانین موجود قرار گرفته است. مبهم بودن وضعیت این شروط و ارجاع وضعیت این شروط به شرایط خصوصی بیمه نامه، با توجه به الحاقی بودن عقد بیمه و قدرت معاملاتی برتر شرکت های بیمه گر امری قابل انتقاد بوده که غالباً نیز به ضرر بیمه گذاران و ذینفع بیمه نامه ها منتهی می شود. هر چند با استفاده از برخی از مبانی حقوقی می­توان شرط عدم مسئولیت نسبت به تعهد اصلی بیمه گر را باطل اعلام کرد، اما این ابهام در مورد تعهدات فرعی بیمه گرکماکان ادامه دارد. همچنین در مواردی که شرط عدم مسئولیت جزئی بوده، هرچند چنین شرطی ناظر بر تعهد اصلی نیز باشد، با توجه به اینکه چنین شرطی اثر کلی عقد بیمه را از بین نمی برد، نمی توان باطل و یا مبطل عقد بیمه دانست، اما به صورت کلی ارجاع وضعیت شرط عدم مسئولیت به شرایط خصوصی باب سوء استفاده را باز کرده است. به همین دلیل بازنگری در قوانین و مقررات موجود، از این منظر امری ضروری به نظر می رسد.

  • بررسی تطبیقی وضعیت و آثار شرط عدم مسئولیت در بیمه های بازرگانی در نظام حقوقی ایران و انگلیس

    شرط عدم مسئولیت در بیمه کمتر مورد توجه پژوهشگران و قوانین موجود قرار گرفته است. مبهم بودن وضعیت این شروط و ارجاع وضعیت این شروط به شرایط خصوصی بیمه نامه، با توجه به الحاقی بودن عقد بیمه و قدرت معاملاتی برتر شرکت های بیمه گر امری قابل انتقاد بوده که غالباً نیز به ضرر بیمه گذاران و ذینفع بیمه نامه ها منتهی می شود. هر چند با استفاده از برخی از مبانی حقوقی می­توان شرط عدم مسئولیت نسبت به تعهد اصلی بیمه گر را باطل اعلام کرد، اما این ابهام در مورد تعهدات فرعی بیمه گرکماکان ادامه دارد. همچنین در مواردی که شرط عدم مسئولیت جزئی بوده، هرچند چنین شرطی ناظر بر تعهد اصلی نیز باشد، با توجه به اینکه چنین شرطی اثر کلی عقد بیمه را از بین نمی برد، نمی توان باطل و یا مبطل عقد بیمه دانست، اما به صورت کلی ارجاع وضعیت شرط عدم مسئولیت به شرایط خصوصی باب سوء استفاده را باز کرده است. به همین دلیل بازنگری در قوانین و مقررات موجود، از این منظر امری ضروری به نظر می رسد.

  • بررسی تخصیص مسئولیت ریسک های سیلان و فوران در قراردادهای حفاری دریایی

    از 150 سال پيش كه اكتشاف نفت آغاز شد، تاكنون پيشرفت هاي چـشمگيري در فنـاوري هـاي اكتـشاف رخ داده است، با وجود اين، هم اكنون نيز «حفاري» تنها روش تعيين قطعي وجود يا نبود مخـازن هيـدروكربني در سـازند است. با توجه به ماهيت حفاري و نبود اطلاعات كافي در حوزه مورد اكتشاف، ريسك هـاي پنهـاني در آن نهفتـه است. از جمله آن ها گمگشتگي گردشي گل حفاري است كه به سيلان و فوران منجر مي شـود. مـديريت ريـسك در قراردادهاي حفاري اكتشافي دريايي از اهميت ويژهاي برخوردار است. از مهم­ترين روش هاي مديريت ريـسك «بيمه» است. در مقاله حاضر ضمن بررسي تخصيص ريسك هاي سيلان و فوران بين اپراتور و پيمانكـار حفـاري، در سه دسته اصلي قراردادهاي حفاري مرسوم در بازار شامل قراردادهاي حفاري روزانه، كليد در دست و عمقـي، مشخص مي شود كه صرفاً بخشي از ريسك هاي موجود در عمليات با توجه بـه معيارهـاي بيمـه پـذيري از طريـق بيمه نامه هاي استاندارد در بازار ماهيت بيمه پذير دارند. ريسك سيلان در بيمه نامه­هـاي اكتـشاف و توسـعه انـرژي استاندارد پوشش داده نمي شود و ريسك فوران با تعريف خـارج  از كنتـرل شـدن  چـاه  در  بيمـه نامـه هـاي مـذكور بيمه پذير است.

  • بررسی تخصیص مسئولیت ریسک های سیلان و فوران در قراردادهای حفاری دریایی

    از 150 سال پيش كه اكتشاف نفت آغاز شد، تاكنون پيشرفت هاي چـشمگيري در فنـاوري هـاي اكتـشاف رخ داده است، با وجود اين، هم اكنون نيز «حفاري» تنها روش تعيين قطعي وجود يا نبود مخـازن هيـدروكربني در سـازند است. با توجه به ماهيت حفاري و نبود اطلاعات كافي در حوزه مورد اكتشاف، ريسك هـاي پنهـاني در آن نهفتـه است. از جمله آن ها گمگشتگي گردشي گل حفاري است كه به سيلان و فوران منجر مي شـود. مـديريت ريـسك در قراردادهاي حفاري اكتشافي دريايي از اهميت ويژهاي برخوردار است. از مهم­ترين روش هاي مديريت ريـسك «بيمه» است. در مقاله حاضر ضمن بررسي تخصيص ريسك هاي سيلان و فوران بين اپراتور و پيمانكـار حفـاري، در سه دسته اصلي قراردادهاي حفاري مرسوم در بازار شامل قراردادهاي حفاري روزانه، كليد در دست و عمقـي، مشخص مي شود كه صرفاً بخشي از ريسك هاي موجود در عمليات با توجه بـه معيارهـاي بيمـه پـذيري از طريـق بيمه نامه هاي استاندارد در بازار ماهيت بيمه پذير دارند. ريسك سيلان در بيمه نامه­هـاي اكتـشاف و توسـعه انـرژي استاندارد پوشش داده نمي شود و ريسك فوران با تعريف خـارج  از كنتـرل شـدن  چـاه  در  بيمـه نامـه هـاي مـذكور بيمه پذير است.

  • بررسی اشکالات اجرایی ساختمان بتنی

    بسیاری از سرمایه های ملی کشور صرف ساختن ساختمان و بناها می شود که هرگونه سهل انگاری در طراحی، محاسبات و اجرای ساختمان می تواند سبب به وجود آمدن خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری در زمان وقوع حوادث طبیعی شود.

    قرار گرفتن کشور ایران بر روی کمربند زلزله جهان باعث شده که در گذشته، متحمل خسارات جانی و مالی زیادی به واسطه زلزله شود. از جمله زلزله های بزرگ می توان زلزله منجیل بم و کرمانشاه را نام برد اما این امکان هست که با اجرای درست ساختمان ها و استفاده از مصالح مناسب و مرغوب و عدم به کارگیری روش های سنتی در اجرای ساختمان از خسارت جانی و مالی کاهید.

    متأسفانه در برخی از ساختمان ها برخی از کارفرمایان و مهندسان ناظر، دچار اشتباهات اجرایی در ساختمان های بتنی می­شوند که باعث کاهش استقامت ساختمان در مواجهه با عوامل خارجی می شود.

    در این متن سعی داریم با بیانی ساده به بیان برخی از اشتباهات اجرایی در ساختمان های بتن آرمه بپردازیم. باشد که دیگر با چنین اشتباهاتی در اجرا روبرو نباشیم.

  • بررسی اشکالات اجرایی ساختمان بتنی

    بسیاری از سرمایه های ملی کشور صرف ساختن ساختمان و بناها می شود که هرگونه سهل انگاری در طراحی، محاسبات و اجرای ساختمان می تواند سبب به وجود آمدن خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری در زمان وقوع حوادث طبیعی شود.

    قرار گرفتن کشور ایران بر روی کمربند زلزله جهان باعث شده که در گذشته، متحمل خسارات جانی و مالی زیادی به واسطه زلزله شود. از جمله زلزله های بزرگ می توان زلزله منجیل بم و کرمانشاه را نام برد اما این امکان هست که با اجرای درست ساختمان ها و استفاده از مصالح مناسب و مرغوب و عدم به کارگیری روش های سنتی در اجرای ساختمان از خسارت جانی و مالی کاهید.

    متأسفانه در برخی از ساختمان ها برخی از کارفرمایان و مهندسان ناظر، دچار اشتباهات اجرایی در ساختمان های بتنی می­شوند که باعث کاهش استقامت ساختمان در مواجهه با عوامل خارجی می شود.

    در این متن سعی داریم با بیانی ساده به بیان برخی از اشتباهات اجرایی در ساختمان های بتن آرمه بپردازیم. باشد که دیگر با چنین اشتباهاتی در اجرا روبرو نباشیم.

  • آینده بیمه هوانوردی

    گزارش بیمه و آینده هوانوردی، مورد تجزیه و تحلیل صنعت هوانوردی قرار گرفته و در دانشگاه ایلی­نویز جنوبی در تاریخ ۲۶ سپتامبر سال ۲۰۰۰ به چاپ رسیده است. این گزارش دارای دو مقدمه می باشد و در خصوص آینده صنعت هوانوردی و تأثیرات افزایش حق بیمه بحث می کند. زمانی که این صنعت در حال ورود به هزاره جدید است، صنعت بیمه با مشکلاتی روبروست که صنعت هوانوردی نیز با آن درگیر است. ادامه حیات صنعت هوانوردی روز سخت تر می شود، تهدید فروپاشی مالی وقتی دعوای حقوقی مطرح می شود صورت واقعی به خود می گیرد. هوانوردی عمومی ممکن است بر اثر فشارهای وارده عملکردش را به سوی انجام کسب و کار تغییر دهد و بیشتر به خطوط هوایی نظامی و بازرگانی مشابهت پیدا کند. فقط می توان امیدوار بود که جامعه موضعش را نسبت به صنعت هوانوردی و دعاوی حقوقی که آن را احاطه کرده تغییر دهد.

  • آینده بیمه هوانوردی

    گزارش بیمه و آینده هوانوردی، مورد تجزیه و تحلیل صنعت هوانوردی قرار گرفته و در دانشگاه ایلی­نویز جنوبی در تاریخ ۲۶ سپتامبر سال ۲۰۰۰ به چاپ رسیده است. این گزارش دارای دو مقدمه می باشد و در خصوص آینده صنعت هوانوردی و تأثیرات افزایش حق بیمه بحث می کند. زمانی که این صنعت در حال ورود به هزاره جدید است، صنعت بیمه با مشکلاتی روبروست که صنعت هوانوردی نیز با آن درگیر است. ادامه حیات صنعت هوانوردی روز سخت تر می شود، تهدید فروپاشی مالی وقتی دعوای حقوقی مطرح می شود صورت واقعی به خود می گیرد. هوانوردی عمومی ممکن است بر اثر فشارهای وارده عملکردش را به سوی انجام کسب و کار تغییر دهد و بیشتر به خطوط هوایی نظامی و بازرگانی مشابهت پیدا کند. فقط می توان امیدوار بود که جامعه موضعش را نسبت به صنعت هوانوردی و دعاوی حقوقی که آن را احاطه کرده تغییر دهد.

  • آیا وسایل حفاظت فردی می توانند در پیشگیری از حوادث مؤثر باشند

    در قسمت اول مقاله، پس از تعریف حادثه فلوچارت پروسه حادثه نشان داده شده و روش های پیشگیری از حادثه معرفی شده­اند. روش های پیشگیری خود نمایانگر این نکته هستند که وسایل حفاظت فردی نقشی در پیشگیری ندارند. اما با توجه به فلوچارت مزبور معلوم می گردد که وسایل حفاظت فردی در جلوگیری یا کاهش نتایج و عواقب حادثه بسیار مؤثرند.

    در قسمت دوم مقاله، نتایج حاصل از یک پروژه تحقیقاتی که به صورت پرسشنامه ای در مورد یک گروه نمونه ۱۰۰ نفری که از کارکنان بخشی از صنعت برق انتخاب شده بودند، انجام گردیده و مورد تجزیه و تحلیل مجدد قرار گرفته است. هیستوگرام های مربوط به درصد استفاده از وسایل حفاظت فردی و دلایل عدم استفاده که از نتایج تحقیق مزبور تهیه شده نشان دادند که کارکنان صنعت برق کمربند ایمنی را خیلی بهتر از لباس کار قبول دارند و مورد استفاده قرار می دهند. لذا نتیجه گیری گردید که وقتی کارایی وسیله حفاظت فردی کاملاً به اثبات رسیده باشد به آسانی از طرف کارکنان مورد استفاده قرار می گیرد. در پایان برای مسئولین و کارفرمایان توصیه شده است که ضمن اهمیت دادن به نقش وسایل حفاظت فردی سعی نمایند که در هر کار و برنامه ای استفاده از وسایل حفاظت فردی مخصوص آن کار را الزامی کنند و در مورد وسایل نه چندان مربوط به کار، اصرار زیادی معمول ندارند.

  • آیا وسایل حفاظت فردی می توانند در پیشگیری از حوادث مؤثر باشند

    در قسمت اول مقاله، پس از تعریف حادثه فلوچارت پروسه حادثه نشان داده شده و روش های پیشگیری از حادثه معرفی شده­اند. روش های پیشگیری خود نمایانگر این نکته هستند که وسایل حفاظت فردی نقشی در پیشگیری ندارند. اما با توجه به فلوچارت مزبور معلوم می گردد که وسایل حفاظت فردی در جلوگیری یا کاهش نتایج و عواقب حادثه بسیار مؤثرند.

    در قسمت دوم مقاله، نتایج حاصل از یک پروژه تحقیقاتی که به صورت پرسشنامه ای در مورد یک گروه نمونه ۱۰۰ نفری که از کارکنان بخشی از صنعت برق انتخاب شده بودند، انجام گردیده و مورد تجزیه و تحلیل مجدد قرار گرفته است. هیستوگرام های مربوط به درصد استفاده از وسایل حفاظت فردی و دلایل عدم استفاده که از نتایج تحقیق مزبور تهیه شده نشان دادند که کارکنان صنعت برق کمربند ایمنی را خیلی بهتر از لباس کار قبول دارند و مورد استفاده قرار می دهند. لذا نتیجه گیری گردید که وقتی کارایی وسیله حفاظت فردی کاملاً به اثبات رسیده باشد به آسانی از طرف کارکنان مورد استفاده قرار می گیرد. در پایان برای مسئولین و کارفرمایان توصیه شده است که ضمن اهمیت دادن به نقش وسایل حفاظت فردی سعی نمایند که در هر کار و برنامه ای استفاده از وسایل حفاظت فردی مخصوص آن کار را الزامی کنند و در مورد وسایل نه چندان مربوط به کار، اصرار زیادی معمول ندارند.

  • آیا استفاده از لوازم برق کلاس صفر برای ایجاد ایمنی منطقی است

    از چندی پیش نوعی تفکر در بعضی از کارشناسان برق، مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به وجود آمده است که جای بسی تأمل دارد؛ ظاهراً این نوع تفکر از اینجا سرچشمه می گیرد که چون در ایران به طور عموم سیستم های الکتریکی منازل فاقد به اصطلاح «هادی زمین» هستند، حفاظت در برابر برق گرفتگی را نمی توان از آن طریق تأمین نمود و لذا استفاده از لوازم کلاس I بی نتیجه است و بهتر است از لوازم کلاس صفر استفاده شود زیرا ظاهراً عایق بندی اصلی لوازم کلاس صفر قدری بهتر از عایق بندی کلاس I است.

    به علاوه، عقیده این همکاران بر این است که در شبکه های توزیع شهری، شرایط لازم برای تحقق سیستم TN وجود ندارد و باید علاوه بر هادی های فاز و خنثی، هادی حفاظتی نیز در آن ها وجود داشته باشد.

    با توجه به مطالب بالا، پیشنهاد شده است که از این پس، لوازم برقی ساخته شده در کشور از نوع کلاس صفر بوده و از ورود لوازم کلاس I ساخته شده در خارج، جلوگیری شود. در این مقاله سعی بر این است تا مزایا و معایب سیستم های موجود مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

  • آیا استفاده از لوازم برق کلاس صفر برای ایجاد ایمنی منطقی است

    از چندی پیش نوعی تفکر در بعضی از کارشناسان برق، مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به وجود آمده است که جای بسی تأمل دارد؛ ظاهراً این نوع تفکر از اینجا سرچشمه می گیرد که چون در ایران به طور عموم سیستم های الکتریکی منازل فاقد به اصطلاح «هادی زمین» هستند، حفاظت در برابر برق گرفتگی را نمی توان از آن طریق تأمین نمود و لذا استفاده از لوازم کلاس I بی نتیجه است و بهتر است از لوازم کلاس صفر استفاده شود زیرا ظاهراً عایق بندی اصلی لوازم کلاس صفر قدری بهتر از عایق بندی کلاس I است.

    به علاوه، عقیده این همکاران بر این است که در شبکه های توزیع شهری، شرایط لازم برای تحقق سیستم TN وجود ندارد و باید علاوه بر هادی های فاز و خنثی، هادی حفاظتی نیز در آن ها وجود داشته باشد.

    با توجه به مطالب بالا، پیشنهاد شده است که از این پس، لوازم برقی ساخته شده در کشور از نوع کلاس صفر بوده و از ورود لوازم کلاس I ساخته شده در خارج، جلوگیری شود. در این مقاله سعی بر این است تا مزایا و معایب سیستم های موجود مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

  • مبانی بیمه مسئولیت قراردادهای تجارت الکترونیکی

    تجارت الکترونیک، یکی از مهم ترین مباحث حقوق انفورماتیک و رایانه است که ارتباط تنگاتنگ با علوم فنی مانند دانش رایانه و الکترونیک دارد و در بر دارنده دیدگاه های گوناگون و اندیشه های خلاق است.

    گسترش قراردادهای تجارت الکترونیک و ویژگی های منحصر به فرد این گونه قراردادها احتمال بروز ضرر و زیان و نقض عهد را بیش از قراردادهای سنتی افزایش می دهد. از این رو بیمه قراردادهای تجارت الکترونیک به عنوان یکی از زیر شاخه های بیمه مسئولیت قراردادی، اجتناب ناپذیر و ضروری و منطبق با توسعه الکترونیک و انفورماتیک است. در این نوشتار مفهوم تجارت الکترونیک، محاكم صالح در خصوص دعاوی فوق، لزوم بیمه مسئولیت قراردادهای مذکور و ماهیت قرارداد بیمه مسئولیت تجارت الکترونیک و راهکارهای توسعه آن را بررسی و تحلیل می کنیم.

  • مبانی بیمه مسئولیت قراردادهای تجارت الکترونیکی

    تجارت الکترونیک، یکی از مهم ترین مباحث حقوق انفورماتیک و رایانه است که ارتباط تنگاتنگ با علوم فنی مانند دانش رایانه و الکترونیک دارد و در بر دارنده دیدگاه های گوناگون و اندیشه های خلاق است.

    گسترش قراردادهای تجارت الکترونیک و ویژگی های منحصر به فرد این گونه قراردادها احتمال بروز ضرر و زیان و نقض عهد را بیش از قراردادهای سنتی افزایش می دهد. از این رو بیمه قراردادهای تجارت الکترونیک به عنوان یکی از زیر شاخه های بیمه مسئولیت قراردادی، اجتناب ناپذیر و ضروری و منطبق با توسعه الکترونیک و انفورماتیک است. در این نوشتار مفهوم تجارت الکترونیک، محاكم صالح در خصوص دعاوی فوق، لزوم بیمه مسئولیت قراردادهای مذکور و ماهیت قرارداد بیمه مسئولیت تجارت الکترونیک و راهکارهای توسعه آن را بررسی و تحلیل می کنیم.

  • بررسی نقش بیمه در صنعت برق

    به طور کلی بیمه عقدی است لازم و بیمه گر در جهت کسب سود، با گرفتن مبلغی (حق بیمه) تا اطمینان فردی را که در معرض خطر می باشد (بیمه گذار)، به خود منتقل می نماید و این اطمینان خاطر را به بیمه گذار می دهد که در اثر بروز حادثه و حادث شدن خسارت، تمام و یا بخشی از خسارت تحقق یافته (بر اساس توافق مبلغ في مابین) را به بیمه گذار پرداخت نماید. بدین ترتیب بیمه گران با پوشش دادن انواع خطرات و ریسک های مختلف و متنوع از ناحیه بیمه گذاران و با اجبار آن ها در رعایت استانداردها و اصول ایمنی های خاص، احتمال وقوع خسارت و تشدید آن را به حداقل رسانده و پس از پایان دوره قرارداد، سود و زیان حاصل از این فعالیت را محاسبه و عملکرد خود را می سنجند.

    بیمه در قالب رشته های متفاوت، تقسیم بندی های مختلفی دارد. به طور کلی بیمه به دو دسته بیمه زندگی و غیر زندگی تقسیم می گردد. اما در تقسیم بندی های جزئی تر در بیمه اشخاص (شامل بیمه درمانی و بیمه عمر) و در بیمه های مسئولیت

    (مسئولیت دارندگان وسایل نقلیه موتوری، مسئولیت پیمانکاران و …) و در بیمه اموال (آتش سوزی، بدنه اتوموبیل، بیمه محصولات کشاورزی، دامی و …) تقسیم می شود. بیمه در تمامی زیربخش های اقتصادی کاربرد دارد یکی از این بخش ها که در کشور ما ایران، به عنوان مهم ترین بخش اقتصادی محسوب می گردد، بخش برق (زیربخش انرژی) است.

    بیمه در بخش برق از وجوه مختلف می تواند اثرهای مختلفی داشته باشد، در این مقاله به بررسی این امر از وجوه متفاوت و کلی می پردازیم.

  • بررسی نقش بیمه در صنعت برق

    به طور کلی بیمه عقدی است لازم و بیمه گر در جهت کسب سود، با گرفتن مبلغی (حق بیمه) تا اطمینان فردی را که در معرض خطر می باشد (بیمه گذار)، به خود منتقل می نماید و این اطمینان خاطر را به بیمه گذار می دهد که در اثر بروز حادثه و حادث شدن خسارت، تمام و یا بخشی از خسارت تحقق یافته (بر اساس توافق مبلغ في مابین) را به بیمه گذار پرداخت نماید. بدین ترتیب بیمه گران با پوشش دادن انواع خطرات و ریسک های مختلف و متنوع از ناحیه بیمه گذاران و با اجبار آن ها در رعایت استانداردها و اصول ایمنی های خاص، احتمال وقوع خسارت و تشدید آن را به حداقل رسانده و پس از پایان دوره قرارداد، سود و زیان حاصل از این فعالیت را محاسبه و عملکرد خود را می سنجند.

    بیمه در قالب رشته های متفاوت، تقسیم بندی های مختلفی دارد. به طور کلی بیمه به دو دسته بیمه زندگی و غیر زندگی تقسیم می گردد. اما در تقسیم بندی های جزئی تر در بیمه اشخاص (شامل بیمه درمانی و بیمه عمر) و در بیمه های مسئولیت

    (مسئولیت دارندگان وسایل نقلیه موتوری، مسئولیت پیمانکاران و …) و در بیمه اموال (آتش سوزی، بدنه اتوموبیل، بیمه محصولات کشاورزی، دامی و …) تقسیم می شود. بیمه در تمامی زیربخش های اقتصادی کاربرد دارد یکی از این بخش ها که در کشور ما ایران، به عنوان مهم ترین بخش اقتصادی محسوب می گردد، بخش برق (زیربخش انرژی) است.

    بیمه در بخش برق از وجوه مختلف می تواند اثرهای مختلفی داشته باشد، در این مقاله به بررسی این امر از وجوه متفاوت و کلی می پردازیم.

  • بررسی علل بروز حوادث در شبکه های توزیع نیرو و روشهای پیشگیری از آن

    نقطه مقابل ایمنی حادثه است و هر کجا ایمنی وجود نداشته باشد حوادث اجتناب ناپذیرند. البته منظور از حوادث، تنها مواردی که منجر به فوت یا از کار افتادگی افراد می شوند نیست بلکه در بخش افراد، حوادث جزئی را شامل شده و علاوه بر آن توجه به حوادث تأسیسات باید مد نظر قرار گیرد و خلاصه کلام اینکه در ایمنی پیشرفته امروز دنیای صنعت منظور از ایمنی کنترل ضایعات (LOSS CONTROL) می باشد. از آنجا که حوادث برقی 30 × 1 و بقیه حوادث 600 × 1 خطرناك و مرگ آفرین می­باشند نتیجتاً برای رسیدن به حد تعادل، کارهای برقی، ضریب ایمنی بیست برابر را طلب می نماید و باید توجه نمود که اکثر قریب به اتفاق حوادث در صنعت برق در شبکه های توزیع بوده و این ضایعه دلیلی نمی تواند داشته باشد مگر اینکه به علت ولتاژ پایین تأسیسات توزیع. متأسفانه مقررات ایمنی از سوی همکاران خصوصاً همکاران با تجربه نادیده انگاشته می شود و به شعار  «اول ایمنی بعد کار» جامه عمل نپوشانده و در نتیجه حادثه رخ می دهد.

  • بررسی علل بروز حوادث در شبکه های توزیع نیرو وروشهای پیشگیری از آن

    نقطه مقابل ایمنی حادثه است و هر کجا ایمنی وجود نداشته باشد حوادث اجتناب ناپذیرند. البته منظور از حوادث، تنها مواردی که منجر به فوت یا از کار افتادگی افراد می شوند نیست بلکه در بخش افراد، حوادث جزئی را شامل شده و علاوه بر آن توجه به حوادث تأسیسات باید مد نظر قرار گیرد و خلاصه کلام اینکه در ایمنی پیشرفته امروز دنیای صنعت منظور از ایمنی کنترل ضایعات (LOSS CONTROL) می باشد. از آنجا که حوادث برقی 30 × 1 و بقیه حوادث 600 × 1 خطرناك و مرگ آفرین می­باشند نتیجتاً برای رسیدن به حد تعادل، کارهای برقی، ضریب ایمنی بیست برابر را طلب می نماید و باید توجه نمود که اکثر قریب به اتفاق حوادث در صنعت برق در شبکه های توزیع بوده و این ضایعه دلیلی نمی تواند داشته باشد مگر اینکه به علت ولتاژ پایین تأسیسات توزیع. متأسفانه مقررات ایمنی از سوی همکاران خصوصاً همکاران با تجربه نادیده انگاشته می شود و به شعار  «اول ایمنی بعد کار» جامه عمل نپوشانده و در نتیجه حادثه رخ می دهد.

  • بررسی روابط بین زیرسیسستم مدیریت دانش و مؤلفه های هوش سازمانی در سازمان یادگیرنده

    هدف از اين پژوهش بررسي رابطه بين زير سيستم مديريت دانش در سازمان يادگيرنده و هوش سازماني و مؤلفه هاي آن در پتروشيمي تبريز است. روش تحقيق حاضر از نوع توصيفي همبستگي بوده و نمونه هاي تحقيق شامل 172 نفر از كاركنان سطوح شغلي كارشناس و كارشناس ارشد پتروشيمي تبريز و به صورت تصادفي انتخاب شد. ابزار تحقيق شامل پرسشنامه مديريت دانش ماركوارت با ضريب آلفاي كرونباخ 901/0 و پرسشنامه هوش سازماني آلبرخت با ضريب آلفاي كرونباخ 968/0 و پرسشنامه ويژگي هاي جمعيت شناختي بوده است. نتايج پژوهش نشان داد كه بر اساس ضريب همبستگي پيرسون علاوه بر وجود رابطه مثبت و معنادار بين زيرسيستم مديريت دانش و هوش سازماني (ضريب همبستگي 782/0و 01/0 p <، بين زيرسيستم مديريت دانش و تمامي مؤلفه هاي هوش سازماني رابطه مثبت و معنادار وجود دارد) ضرايب همبستگي از 484/0 براي چشم انداز استراتژيك تا 727/0 براي سرنوشت مشترك در سطح 01/0p <  معنادار بوده است در نهايت، نتايج تحليل رگرسيون گام به گام نشان داد كه از بين مؤلفه هاي هوش سازماني، سرنوشت مشترك، كاربرد دانش و اتحاد و توافق قادر به پيش بيني معنادار زيرسيستم مديريت دانش در سازمان يادگيرنده هستند.

منو اصلی