• آیا وسایل حفاظت فردی می توانند در پیشگیری از حوادث مؤثر باشند

    در قسمت اول مقاله، پس از تعریف حادثه فلوچارت پروسه حادثه نشان داده شده و روش های پیشگیری از حادثه معرفی شده­اند. روش های پیشگیری خود نمایانگر این نکته هستند که وسایل حفاظت فردی نقشی در پیشگیری ندارند. اما با توجه به فلوچارت مزبور معلوم می گردد که وسایل حفاظت فردی در جلوگیری یا کاهش نتایج و عواقب حادثه بسیار مؤثرند.

    در قسمت دوم مقاله، نتایج حاصل از یک پروژه تحقیقاتی که به صورت پرسشنامه ای در مورد یک گروه نمونه ۱۰۰ نفری که از کارکنان بخشی از صنعت برق انتخاب شده بودند، انجام گردیده و مورد تجزیه و تحلیل مجدد قرار گرفته است. هیستوگرام های مربوط به درصد استفاده از وسایل حفاظت فردی و دلایل عدم استفاده که از نتایج تحقیق مزبور تهیه شده نشان دادند که کارکنان صنعت برق کمربند ایمنی را خیلی بهتر از لباس کار قبول دارند و مورد استفاده قرار می دهند. لذا نتیجه گیری گردید که وقتی کارایی وسیله حفاظت فردی کاملاً به اثبات رسیده باشد به آسانی از طرف کارکنان مورد استفاده قرار می گیرد. در پایان برای مسئولین و کارفرمایان توصیه شده است که ضمن اهمیت دادن به نقش وسایل حفاظت فردی سعی نمایند که در هر کار و برنامه ای استفاده از وسایل حفاظت فردی مخصوص آن کار را الزامی کنند و در مورد وسایل نه چندان مربوط به کار، اصرار زیادی معمول ندارند.

  • آینده بیمه هوانوردی

    گزارش بیمه و آینده هوانوردی، مورد تجزیه و تحلیل صنعت هوانوردی قرار گرفته و در دانشگاه ایلی­نویز جنوبی در تاریخ ۲۶ سپتامبر سال ۲۰۰۰ به چاپ رسیده است. این گزارش دارای دو مقدمه می باشد و در خصوص آینده صنعت هوانوردی و تأثیرات افزایش حق بیمه بحث می کند. زمانی که این صنعت در حال ورود به هزاره جدید است، صنعت بیمه با مشکلاتی روبروست که صنعت هوانوردی نیز با آن درگیر است. ادامه حیات صنعت هوانوردی روز سخت تر می شود، تهدید فروپاشی مالی وقتی دعوای حقوقی مطرح می شود صورت واقعی به خود می گیرد. هوانوردی عمومی ممکن است بر اثر فشارهای وارده عملکردش را به سوی انجام کسب و کار تغییر دهد و بیشتر به خطوط هوایی نظامی و بازرگانی مشابهت پیدا کند. فقط می توان امیدوار بود که جامعه موضعش را نسبت به صنعت هوانوردی و دعاوی حقوقی که آن را احاطه کرده تغییر دهد.

  • ارزیابی بیمه نامه مسئولیت پزشکان

    شرکت های بیمه ای که در زمینه بیمه های حرفه ای مسئولیت پزشکان فعالیت دارند غالباً بیمه نامه های مختلفی ارائه می­دهند. بنابراین، همه پزشکان و کارکنانی که با آنها همکاری می کنند باید با خرید بیمه نامه، اصول بیمه و انتخاب بیمه نامه آشنا باشند. لذا در این مقاله مواردی را که باید پزشکان برای تهیه بیمه حرفه ای مسئولیت خود بدانند مشخص خواهد کرد. اگر یک شرکت بیمه نیازهایتان را برآورده نمی کند، سعی کنید از شرکت دیگری بیمه نامه بخرید. در ادامه سؤال های اساسی درباره ارزیابی بیمه شغلی مطرح شده است.

  • ارزیابی رفتار گودهای شهری مسلح شده به روش میخ کوبی خاک با استفاده از روش اجزای محدود

    ساخت و سازه هاي نوین شهري و احداث سازه هاي بلندمرتبه در مجاورت ساختمان هاي قدیمي كه داراي طبقات متعدد زیرزمین با كاربردهاي مختلف مي باشند، سبب توجه هر چه بیشتر مهندسین ساختمان به پایدارسازي گودها و حفاظت ساختمان هاي مجاور از بروز هر گونه خسارت احتمالي ناشي از گودبرداري گردید و لذا استفاده از روش میخ كوبي خاک كه اجراي آن در احداث تونل ها و پایداري شیرواني ها در مجاورت بزرگراه ها و جاده ها از سابقه طولاني برخوردار بوده است، در ساخت و سازهاي شهري و گودهاي درون شهري رواج یافته است. لذا در مطالعه ي حاضر به بررسي رفتار گودهاي شهري مسلح شده به روش میخ كوبي خاک با استفاده از روش اجزاي محدود Geostudio و ماژول SLOPE/W پرداخته خواهد شد. بدین منظور بررسي پارامترهاي هندسي میخ ها و زاویه قرارگیري آن ها و تأثیري كه این پارامترها مي توانند بر عملکرد گودهاي مسلح شده به این روش داشته باشند، ارزیابي مي شود. لذا به جهت بهسازي و افزایش ضریب اطمینان گودهاي مسلح توسط میخ ها در 19 حالت مورد بررسي قرار مي گیرد. پارامترهاي متغیر مورد نظر به ترتیب شامل زاویه قرارگیري میخ ها  (15 و 30 درجه)، طول میخ ها (12، 16 و 20 متر) و قطر میخ ها (10، 15 و 20 سانتیمتر) و در یک حالت بدون استفاده از میخ مي باشد. نتایج به دست آمده نشان داد كه هر چقدر زاویه میخ ها با افق كمتر باشد ضریب اطمینان پایداري آن بیشتر مي شود. هم­چنین افزایش طول و قطر میخ ها تأثیر مستقیمي بر افزایش ضریب اطمینان در پایدارسازي گودها دارد. با توجه به مطالبي كه ذكر شد مي توان به تأثیر زاویه قرارگیري، طول و قطر میخ ها و تغییرات آن در ضریب اطمینان گودهاي شهري پي برد.

  • ارزیابی ریسک در بیمه های مقاطعه کاری

    یک پیشنهاد بیمه مشتمل است بر شرح مختصری از ریسک هایی که قرار است تحت پوشش بیمه قرار گیرد. نمونه بخشی از یک پیشنهاد بیمه، شرح مربوط به «ریسک زیان با خسارت وارد به ماشین آلات ساختمانی پیشنهاد دهنده در طی مدت بیمه» می باشد. این شرح موارد زیر را شامل می گردد:

    • هویت پیشنهاد دهنده
    • ارزش دستگاه،
    • محل استقرار دستگاه
    • شرح مختصری از کار قراردادی که دستگاه مزبور در ارتباط با آن مورد استفاده قرار می گیرد و (با توجه به استثنائات بیمه نامه مورد درخواست و سایر محدودیت های از این قبیل)
    • شرحی از انواع زیان یا خسارت
    • انواع علت های بروز خسارت
    • انواع دستگاه­هایی که باید مستثنی شود
    • فرانشیزها و مبالغ بیمه شده ای که باید اعمال گردد

    بیمه گر باید ریسک مورد پیشنهاد را ارزیابی و در خصوص موارد زیر مبادرت به اخذ تصميم نماید ……………

  • ارزیابی ریسک هاي توسعه فناوري تجهیزات صنعت نفت و گاز (نمونه مته هاي حفاري)

    بومی سازي فناوري هاي پیشرفته و راهبردي صنعت نفت و گاز، یکی از اولویت هاي کلیدي صنعت نفت کشور در طـول یـک دهـه اخیـربوده است. از آنجایی که هزینه توسعه فناوري در بخش تجهیزات صنعت نفت بسیار زیاد است، شناسایی انواع ریسک­هاي موجـود در ایـن پروژه ها، کمک زیادي به سرمایه گذاران و توسعه دهندگان فناوري در این حوزه می کند. این پژوهش تلاش دارد تا به ایـن سـؤال اساسـی پاسخ دهد که ریسک هاي توسعه فناوري تجهیزات در صنعت نفت و گاز با تأکید بر مته هاي حفاري چه هستند. براي پاسخ به این سـؤال کلیدي، از طریق مرور ادبیات و مصاحبه با متخصصان و صاحب نظران در حوزه توسعه فناوري مته هاي حفاري، 38 ریسـک، شناسـایی و در پنج بعد ریسک هاي نهادي و قانونی، فناورانه، بازار، مالی و عملیاتی طبقـه بنـدي شـدند. بـه منظـور ارزیـابی ایـن ریسـک هـا از روش تجزیه تحلیل عوامل شکست و آثار آن FMEA)) استفاده شد و براسـاس سـه شـاخص شـدت تأثیرگـذاري، احتمـال وقـوع و احتمـال شناسایی، اولویت هر یک از ریسک ها احصاء شد. از میان آن ها پنج ریسک به عنوان ریسک هاي با عدد اولویت ریسک بالاتر ارزیـابی شـد.

    لزوم ارائه ضمانت نامه هاي با مبالغ زیاد، عدم موافقت شرکت هاي بهره بردار با تست آزمایشی محصـول داخلـی و تغییـرات شـاخص هـاي اقتصاد کلان، از مهم ترین ریسک هاي شناسایی شده بودند. ارائه تسهیلات مناسـب بـه منظـور صـدور ضـمانت­نامـه بـراي شـرکت هـاي توسعه دهنده مته هاي حفاري و ایجاد محیط هاي واقعی براي تست نمونه هاي اولیـه و محصـولات نهـایی، از مهمتـرین پیشـنهادها بـه سیاستگذاران هستند. همچنین حصول اطمینان از حداقل تقاضاي شرکت­هاي بهره بردار پیش از ورود به فرآیند بـومی سـازي و دقـت در انتخاب شریک خارجی براساس توان تخصصی، اهداف و سابقه قبلی آن، از مهم ترین پیشنهادها به مدیران شـرکت هـاي توسـعه دهنـده مته هاي حفاري اند.

  • ارزیابی ریسک و تعیین شاخص های عملکرد ایمنی در مرحله طراحی و ساخت پروژه آگلومراسیون

    به منظور حفظ و صیانت نیروی انسانی نیاز است که سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست که متکی بر اصل پیشگیری قبل از وقوع می باشد، در پروژه ها اعمال شود. هدف از این تحقیق بررسی  مغایرت های ایمنی و تعیین  ارتباط ریسک ارزیابی شده با شاخص های حادثه می باشد.

    روش بررسی: در یک پژوهش توصیفی – تحلیلی، بر روی 30 شغل در پروژه ساخت کارخانه آگلومراسیون، پس از  دسته بندی خطرات مشاغل در لیست مقدماتی خطر (PHL: Preliminary Hazard List)، شدت و احتمال ریسک  تعیین و کد ارزیابی ریسک اولیه محاسبه شد. ریسک های قابل قبول از لیست مقدماتی خطر حذف و مابقی برای اقدامات  اصلاحی وارد فرم PHA (Preliminary Hazard Analysis) گردید و سپس کد ارزیابی ریسک ثانویه تعیین شد.

    هم چنین شاخص های عملکرد ایمنی سالیانه در این مشاغل محاسبه و در نهایت آنالیز آماری صورت گرفت.

    یافته ها: در میان مشاغل مختلف، بالاترین ضریب تکرار حادثه و بیشترین میزان ریسک مربوط به شغل جوشکاری و  بیشترین روز از دست رفته کاری مربوط به شغل نصاب اسکلت فلزی بود. ضریب همبستگی پیرسون ارتباط معکوس و  کاملاً معناداری بین کدهای ارزیابی ریسک اولیه و شاخص های عملکرد ایمنی نشان داد. هم چنین معادله رگرسیون خطی مشخص کرد که به ازای یک واحد افزایش ارزیابی ریسک اولیه، میزان ضرایب تکرار حادثه، شدت حادثه و شاخص  تکرار – شدت به ترتیب 9/14، 37/110 و 24/1 کاهش می یابد.

    نتیجه گیری: با توجه به نرخ بالای بروز حوادث و وجود ریسک های غیر قابل قبول در این پروژه به نظر می رسد لازم  است که هرچه سریعتر نسبت به بررسی دقیق مغایرت های ایمنی و رفع آن اقدام گردد.  

  • ارزیابی ریسک و تعیین شاخص های عملکرد ایمنی در مرحله طراحی و ساخت پروژه آگلومراسیون (کپی)

    به منظور حفظ و صیانت نیروی انسانی نیاز است که سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست که متکی بر اصل پیشگیری قبل از وقوع می باشد، در پروژه ها اعمال شود. هدف از این تحقیق بررسی  مغایرت های ایمنی و تعیین  ارتباط ریسک ارزیابی شده با شاخص های حادثه می باشد.

    روش بررسی: در یک پژوهش توصیفی – تحلیلی، بر روی 30 شغل در پروژه ساخت کارخانه آگلومراسیون، پس از  دسته بندی خطرات مشاغل در لیست مقدماتی خطر (PHL: Preliminary Hazard List)، شدت و احتمال ریسک  تعیین و کد ارزیابی ریسک اولیه محاسبه شد. ریسک های قابل قبول از لیست مقدماتی خطر حذف و مابقی برای اقدامات  اصلاحی وارد فرم PHA (Preliminary Hazard Analysis) گردید و سپس کد ارزیابی ریسک ثانویه تعیین شد.

    هم چنین شاخص های عملکرد ایمنی سالیانه در این مشاغل محاسبه و در نهایت آنالیز آماری صورت گرفت.

    یافته ها: در میان مشاغل مختلف، بالاترین ضریب تکرار حادثه و بیشترین میزان ریسک مربوط به شغل جوشکاری و  بیشترین روز از دست رفته کاری مربوط به شغل نصاب اسکلت فلزی بود. ضریب همبستگی پیرسون ارتباط معکوس و  کاملاً معناداری بین کدهای ارزیابی ریسک اولیه و شاخص های عملکرد ایمنی نشان داد. هم چنین معادله رگرسیون خطی مشخص کرد که به ازای یک واحد افزایش ارزیابی ریسک اولیه، میزان ضرایب تکرار حادثه، شدت حادثه و شاخص  تکرار – شدت به ترتیب 9/14، 37/110 و 24/1 کاهش می یابد.

    نتیجه گیری: با توجه به نرخ بالای بروز حوادث و وجود ریسک های غیر قابل قبول در این پروژه به نظر می رسد لازم  است که هرچه سریعتر نسبت به بررسی دقیق مغایرت های ایمنی و رفع آن اقدام گردد.  

    تومان
  • اصول اندازه گیری پتانسیل حفاظت کاتدی و تجزیه و تحلیل ان

    امروزه مزایای استفاده از گاز طبیعی بر هیچ کس پوشیده نیست. هزینه های استخراج، پالایش، انتقال و توزیع مواد نفتی و هم­چنین سهولت در استفاده، عدم اتلاف زمان جهت تهیه مواد سوختنی، هزینه پایین تر و …، تمایل مردم و دولت را به توسعه و استفاده از گاز طبیعی بیشتر نموده است.

    توسعه و گسترش روز افزون خطوط لوله انتقال و شبکه های توزیع گاز طبیعی در سطح کشور و هم چنین خطرات احتمالی ناشی از نشت گاز و انفجار ناشی از خوردگی خطوط لوله، کنترل بیشتر و دقیق تر اجرا و نگهداری خطوط انتقال و توزیع گاز را ضروری می نماید.

    اگرچه اقدامات پیشگیرانه متعددی جهت اجرای صحیح خطوط لوله انتقال و توزیع گاز طبیعی صورت می پذیرد لیکن حتی در دنیای پیشرفته امروز نیز تخریب های ناشی از خوردگی در خلال بهره برداری، بی وقفه ادامه داشته و عدم توجه به استانداردها و روش های مدون در پایش و کنترل خوردگی، زیان های اقتصادی، زیست محیطی و بعضاً انسانی بسیار کلانی را به بار خواهد آورد.

    مجموعه ای که هم اکنون در اختیار شماست شامل اطلاعاتی در خصوص مفاهیم خوردگی، اصول اندازه گیری پتانسیل و جریان حفاظت کاتدی و تجزیه و تحلیل آن، جهت ارزیابی وضعیت سیستم های حفاظت کاتدی با رعایت معیارهای پذیرش حفاظت کاتدی بر اساس روش های مندرج در استانداردهای روز دنیا می باشد. امید است با درک هرچه بیشتر مطالب و رعایت موارد ذکر شده، گامی در جهت حفظ سرمایه های ملی و جلوگیری از خسارات ناشی از خوردگی در صنایع نفت و گاز برداشته شود.

     

  • ام پی ال یا حداکثر خسارت محتمل

    هرگاه از بیمه گری خواسته شود که حق بیمه ریسک های فاقد تعرفه از قبیل طرح های مهندسی را مورد محاسبه قرار دهد، در وهله نخست تلاش خود را معطوف آن خواهد کرد که از کیفیت ریسک و خطرهای مرتبط با آن تصور دقیقی کسب نماید. پس مبادرت به ارزیابی ریسک و تعیین حق بیمه متناسب با آن خواهد نمود. به تعبیر ساده­تر، این سؤال را مطرح خواهد کرد که «این ریسک روی هم رفته از چه نوع است و چه حوادثی ممکن است اتفاق افتد؟»

    بیمه گران، به هنگام اتخاذ تصمیم راجع به سهمی از ریسک که مایل به نگهداری و تقبل مسئولیت مربوط به آن می باشند، مقدمتاً نسبت به مشخص کردن وضعیت ریسک از دو جهت اقدام می کنند: نخست با اتکاء به درجه خطر که در عین حال با کل مبلغ خسارات قابل پیش بینی در دوره بیمه تناسب دارد، ریسک را طبقه بندی کرده، سپس همّ خود را مصروف آن می­دارند که حداکثر مبلغ هر خسارتی را که احتمال وقوع دارد، یعنی «حداکثر خسارت محتمل» یا «ام پی ال» را محاسبه نمایند.

    بر همین قیاس، هنگامی که سهمی از یک ریسک به بیمه گر اتکائی پیشنهاد می شود، وی ابتدا خواستار کسب اطلاع از «ام­پی­ال» آن می گردد. سپس با تکیه بر صحت ارزیابی آن و در نظر گرفتن توان مالی و تعهدات جاری خود و نیز حدود مطلوبیت ریسک در مجموع، مبادرت به قبولی درصد مناسبی از آن می کند.

    محاسبه «ام پی ال»، هر چند بر مبنای اوضاع کلی حاکم بر ریسک صورت می گیرد، یک برآورد تخمینی شخصی است که در نهایت به رأی و نظر مسئول این کار بستگی دارد. چنانچه دو نفر کارشناس، هر یک به طور مستقل، به منظور تعیین «ام­پی­ال»، ریسک مشخصی را مورد ارزیابی قرار دهند، حصول نتایج متفاوت از این ارزیابی، امری کاملاً عادی تلقی می گردد. به جز تأثير عنصر انسانی، عوامل سنجش ناپذیر دیگری وجود دارد که ارائه تعریفی صریح از درجه احتمال و ایجاد یک مبنای دقیق برای «ام پی ال» ناممکن می سازد.

    خطا در محاسبه «ام پی ال» ممکن است نتایج وخامت باری را در پی داشته باشد. در صورتی که «ام پی ال» بیش از حد نازل در نظر گرفته شود، ممکن است پس از وقوع خسارت، بیمه گر یا بیمه گران اتکائی ناگزیر از پرداخت مبالغي باشند که از حدود معمول بین آنان بسی فراتر رود.

  • ایمنی در برق

    صنعت برق به عنوان زیربنایی ترین صنعت در دنیا همه روزه شامل پیشرفت ها و نوآوری ها در زمینه های مختلف می­باشد. در دنیای صنعت و تکنیک امروزی، بشر از وسایل و تجهیزاتی استفاده می کند که خود به صورت بالقوه یک خطر جدی به حساب می آید از این میان نیروی الکتریسیته­ی برق که اساس گردش چرخ صنعت و عامل حرکت دنیای امروزی است به عنوان یکی از مهمترین اختراعات بشری، خطرات بزرگ و مهمی را نیز برای انسان به وجود آورده است. برای جلوگیری از تبدیل این خطر بالفعل، طراحی ها، آموزش ها و تدابير وسیعی در جهان صورت گرفته است زیرا اگر چه این نیرو عامل خطرناکی می­تواند باشد ولی چاره کار ترک استفاده از آن نیست. خطراتی که از این نیرو ناشی می شود تحت عنوان مخاطرات الکتریکی بر بدن انسان شرح داده خواهد شد.

    با توجه به افزایش حوادث ناشی از برق در چند سال اخیر در کشور و کاهش اعتبار و آبروی جامعه مهندسی برق به لحاظ ایمنی، در این جزوه سعی شده است ایمنی در برق به شکل قابل ملموس تری نسبت به سایر منابع موجود در این زمینه ارائه گردد تا فراگیران بتوانند ایمنی را به صورت عمیق و مفیدتر فرا گیرند.

    ایمنی در برق

    تومان
  • ایمنی کارکرد

    در این نوشتار اجمالی سعی گردیده است تا اصول اولیه و مقدماتی ایمنی کارکرد به خواننده منتقل گردد. در دنیای امروزی محصولات زیادی بر اساس کارکرد ایمن مطابق با استانداردIEC 61508  ساخته می شوند که آشنایی با مفاهیم این استاندارد برای استفاده کنندگان و مهندسان برق، ابزاردقیق و کنترل غیر قابل اجتناب است.

    با توجه به این که این ترجمه از منابع اروپایی برگرفته شده است همواره به استانداردDIN EN 61508  اشاره هایی می گردد که عنوان کامل استاندارد «کارکرد ایمن سامانه های ایمن ساخته شده­ ی الکتریکی / الکترونیکی / الکترونیکی قابل برنامه ریزی» است. محتوای استاندارد DIN EN 61508 با استاندارد بین المللیIEC 61508  مطابقت کامل دارد.

  • بررسی اشکالات اجرایی ساختمان بتنی

    بسیاری از سرمایه های ملی کشور صرف ساختن ساختمان و بناها می شود که هرگونه سهل انگاری در طراحی، محاسبات و اجرای ساختمان می تواند سبب به وجود آمدن خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری در زمان وقوع حوادث طبیعی شود.

    قرار گرفتن کشور ایران بر روی کمربند زلزله جهان باعث شده که در گذشته، متحمل خسارات جانی و مالی زیادی به واسطه زلزله شود. از جمله زلزله های بزرگ می توان زلزله منجیل بم و کرمانشاه را نام برد اما این امکان هست که با اجرای درست ساختمان ها و استفاده از مصالح مناسب و مرغوب و عدم به کارگیری روش های سنتی در اجرای ساختمان از خسارت جانی و مالی کاهید.

    متأسفانه در برخی از ساختمان ها برخی از کارفرمایان و مهندسان ناظر، دچار اشتباهات اجرایی در ساختمان های بتنی می­شوند که باعث کاهش استقامت ساختمان در مواجهه با عوامل خارجی می شود.

    در این متن سعی داریم با بیانی ساده به بیان برخی از اشتباهات اجرایی در ساختمان های بتن آرمه بپردازیم. باشد که دیگر با چنین اشتباهاتی در اجرا روبرو نباشیم.

  • بررسی تخصیص مسئولیت ریسک های سیلان و فوران در قراردادهای حفاری دریایی

    از 150 سال پيش كه اكتشاف نفت آغاز شد، تاكنون پيشرفت هاي چـشمگيري در فنـاوري هـاي اكتـشاف رخ داده است، با وجود اين، هم اكنون نيز «حفاري» تنها روش تعيين قطعي وجود يا نبود مخـازن هيـدروكربني در سـازند است. با توجه به ماهيت حفاري و نبود اطلاعات كافي در حوزه مورد اكتشاف، ريسك هـاي پنهـاني در آن نهفتـه است. از جمله آن ها گمگشتگي گردشي گل حفاري است كه به سيلان و فوران منجر مي شـود. مـديريت ريـسك در قراردادهاي حفاري اكتشافي دريايي از اهميت ويژهاي برخوردار است. از مهم­ترين روش هاي مديريت ريـسك «بيمه» است. در مقاله حاضر ضمن بررسي تخصيص ريسك هاي سيلان و فوران بين اپراتور و پيمانكـار حفـاري، در سه دسته اصلي قراردادهاي حفاري مرسوم در بازار شامل قراردادهاي حفاري روزانه، كليد در دست و عمقـي، مشخص مي شود كه صرفاً بخشي از ريسك هاي موجود در عمليات با توجه بـه معيارهـاي بيمـه پـذيري از طريـق بيمه نامه هاي استاندارد در بازار ماهيت بيمه پذير دارند. ريسك سيلان در بيمه نامه­هـاي اكتـشاف و توسـعه انـرژي استاندارد پوشش داده نمي شود و ريسك فوران با تعريف خـارج  از كنتـرل شـدن  چـاه  در  بيمـه نامـه هـاي مـذكور بيمه پذير است.

  • بررسی تطبیقی اصل حفظ و بقای قرارداد در کنوانسیون بیع بین المللی کالا

    اصل حفظ و بقای قرارداد به عنوان اصلی بنیادین در اسناد بین المللی مورد پذیرش قرار گرفته و به اشکال مختلف در این اسناد نمود پیدا کرده است. این اصل بر حفظ قرارداد تمرکز داشته و سعی دارد از خاتمه پیش از موعد قرارداد جلوگیری کند. در مقابل اصل لزوم برای جلوگیری از عدم اجرای تعهدات قراردادی ایجاد شده است. از اینرو با توجه به اهداف و کارکرد متفاوت اصل حفظ و بقای قرارداد و اصل لزوم، در اسناد بین المللی سازوکارهای متفاوتی برای هر یک از آن ها پیش بینی می شود. سازوکارهای ناظر به هر یک از این اصول در اسناد مختلف مشابه و در برخی موارد کاملاً یکسان هستند. از اینرو این مقاله درصدد است ضمن بررسی مفهوم اصل حفظ و بقای قرارداد و هم­چنین تمایز آن با اصول مشابه از قبیل اصل لزوم و اصل حرمت قراردادها به صورت تطبیقی به بررسی موضوعات و قواعدی بپردازد که در کنوانسیون بیع بین المللی کالا، PECL، UPICC و DCFR به منظور حفظ قراردادها پیش بینی شده اند.

  • بررسی تطبیقی وضعیت و آثار شرط عدم مسئولیت در بیمه های بازرگانی در نظام حقوقی ایران و انگلیس

    شرط عدم مسئولیت در بیمه کمتر مورد توجه پژوهشگران و قوانین موجود قرار گرفته است. مبهم بودن وضعیت این شروط و ارجاع وضعیت این شروط به شرایط خصوصی بیمه نامه، با توجه به الحاقی بودن عقد بیمه و قدرت معاملاتی برتر شرکت های بیمه گر امری قابل انتقاد بوده که غالباً نیز به ضرر بیمه گذاران و ذینفع بیمه نامه ها منتهی می شود. هر چند با استفاده از برخی از مبانی حقوقی می­توان شرط عدم مسئولیت نسبت به تعهد اصلی بیمه گر را باطل اعلام کرد، اما این ابهام در مورد تعهدات فرعی بیمه گرکماکان ادامه دارد. همچنین در مواردی که شرط عدم مسئولیت جزئی بوده، هرچند چنین شرطی ناظر بر تعهد اصلی نیز باشد، با توجه به اینکه چنین شرطی اثر کلی عقد بیمه را از بین نمی برد، نمی توان باطل و یا مبطل عقد بیمه دانست، اما به صورت کلی ارجاع وضعیت شرط عدم مسئولیت به شرایط خصوصی باب سوء استفاده را باز کرده است. به همین دلیل بازنگری در قوانین و مقررات موجود، از این منظر امری ضروری به نظر می رسد.

  • بررسی رفتارهای گودهای پایدار شده به روش میخکوبی در کنج های 270 درجه به روش تفاضل محدود 3 بعدی

    هر سیستم میخ کوبي خاک یکي از روش های تسلیح خاک مي باشد که امروزه به طور گسترده جهت پایدارسازی گودبرداریها مورد استفاده قرار مي گیرد. بررسي رفتار تنش – تغییر شکل گودهای پایدار شده به روش میخ کوبي معمولاً به صورت دو بعدی صورت گرفته و حتي در صورت انجام تحلیل های سه بعدی، اقدام به مدلسازی یک طول از دیوار به اندازه فاصله محور به محور میخ ها پرداخته مي شود که توانایي پیش بیني رفتار چنین گودهایي را در جاهایي که گود در کنج ها قرار مي گیرد ندارد. در این مقاله در ابتدا به صحت سنجي مدلسازی عددی سیستم میخ کوبي تحت شرایط سرویس به واسطه روش تفاضل محدود سه بعدی پرداخته شده و از المان های سازه ای کابل و پوسته به ترتیب جهت اندرکنش صحیح میخ با خاک و رویه با خاک استفاده شده است. سپس اقدام به مدلسازی رفتار سیستم میخ کوبي در کنج ها پرداخته و نتایج آن ارائه مي شود.

  • بررسی روابط بین زیرسیسستم مدیریت دانش و مؤلفه های هوش سازمانی در سازمان یادگیرنده

    هدف از اين پژوهش بررسي رابطه بين زير سيستم مديريت دانش در سازمان يادگيرنده و هوش سازماني و مؤلفه هاي آن در پتروشيمي تبريز است. روش تحقيق حاضر از نوع توصيفي همبستگي بوده و نمونه هاي تحقيق شامل 172 نفر از كاركنان سطوح شغلي كارشناس و كارشناس ارشد پتروشيمي تبريز و به صورت تصادفي انتخاب شد. ابزار تحقيق شامل پرسشنامه مديريت دانش ماركوارت با ضريب آلفاي كرونباخ 901/0 و پرسشنامه هوش سازماني آلبرخت با ضريب آلفاي كرونباخ 968/0 و پرسشنامه ويژگي هاي جمعيت شناختي بوده است. نتايج پژوهش نشان داد كه بر اساس ضريب همبستگي پيرسون علاوه بر وجود رابطه مثبت و معنادار بين زيرسيستم مديريت دانش و هوش سازماني (ضريب همبستگي 782/0و 01/0 p <، بين زيرسيستم مديريت دانش و تمامي مؤلفه هاي هوش سازماني رابطه مثبت و معنادار وجود دارد) ضرايب همبستگي از 484/0 براي چشم انداز استراتژيك تا 727/0 براي سرنوشت مشترك در سطح 01/0p <  معنادار بوده است در نهايت، نتايج تحليل رگرسيون گام به گام نشان داد كه از بين مؤلفه هاي هوش سازماني، سرنوشت مشترك، كاربرد دانش و اتحاد و توافق قادر به پيش بيني معنادار زيرسيستم مديريت دانش در سازمان يادگيرنده هستند.

  • بررسی رویه های مدیریت زیست محیطی در صنعت حفاری فراساحلی

    فعالیت های حفاری فراساحلی حتی اگر هیچ حادثه ای رخ ندهد بالنفسه دارای اثرات زیست محیطی هستند. با اجرای عملیات عادی حفاری امکان تخلیه گل حفاری، آب همراه و خرده های حفاری به آب وجود دارد که دارای اثرات زیانباری برای محیط دریایی هستند. نشت نفت یکی دیگر از خطرات حفاری فراساحلی است که ممکن است در نتیجه عوامل چندی از جمله خطاهای انسانی یا نقص دستگاه های حفاری و تجهیزات و یا انفجار و فوران رخ دهد. از اینرو اهمیت تنظیم مقررات داخلی از سوی شرکت ها متناسب با وضعیت آن ها تحت قوانین و مقررات حاکم، شرکت های فعال در این صنعت را بر آن داشته است که با بهره گیری از رویه های منتشره در این حوزه بتوانند عملکرد خود را در ارتباط با محیط زیست بهبود و آثار زیانبار عملیات حفاری را کاهش دهند. در این مقاله استانداردهایی که به  شرکت ها در بهبود عملکرد زیست محیطی با اتخاذ سیستم ها و رویه های مدیریت یاری می رساند، بررسی شده است. برخی از رویه ها مورد توجه نظام قانونگذاری قرار گرفته در حالی که برخی دیگر هم چنان به عنوان استانداردهای صنعتی مورد اجرا قرار می گیرند.

منو اصلی