• بهینه سازی روش میخ گذاری در گودبرداری با تغییر در زاویه میخ ها

    میخ گذاری یکي از روش های متداول برای پایدارسازی شیب ها وگودهاست كه به دلیل انعطاف پذیری، سرعت و سهولت اجرا و نیز اقتصادی تر بودن نسبت به اكثر روش ها، در دهه های اخیر مورد توجه بوده است. یافتن طرح بهینه برای سیستم میخ­گذاری یکي از سوالات مهم در مهندسي ژئوتکنیک است. در روش های رایج طراحي، معمولاً زاویه میخ ها یکسان در نظرگرفته مي شود كه لزوماً بهینه نیست. تحقیقات متعددی برای یافتن زاویه بهینه میخ ها انجام شده است كه تقریباً در تمامي آن ها، زاویه بهینه میخ ها در تمامي ردیف ها به صورت یکسان و در محدوده 10 تا 20 درجه به دست آمده است. در پژوهش حاضر سعي بر این است كه با به کارگیری الگوریتم های بهینه سازی و تغییر زاویه هر ردیف از میخ ها به صورت مجزا از سایر ردیف ها، زاویه بهینه برای هر ردیف به صورت مستقل محاسبه شود. اعمال نتایج به دست آمده در طراحي و اجرای این روش منجر به اقتصادی تر شدن آن خواهد شد.

  • بیمه کیفیت ساختمان (عیوب اساسی) در ایران و جهان

    بيمه به عنوان مكانيزم انتقال ريسك با ايجاد امنيت خاطر و آرامش روحي در اجراي پروژه هاي عمراني و زيربنايي و همچنين بهره­برداري از اين پروژه هـا نقـش مهـم و اساسي ايفا مي نمايد. يكي از بيمه نامه هايي كه اخيراً در ايران براي دريافت پايان كار ساختمان هاي عمومي و مجتمع هاي مسكوني آپارتماني ارائه گرديده است، بيمـه نامه­ي كيفيت ساختمان (عيوب اساسي و پنهان ساختمان) مي باشد كه جزء بيمه هاي دوره بهره برداري سازه مي باشد. طبق اين بيمه نامه هرگونه خسارت فيزيكي در سازه­ي اصلي ساختمان كه در اثر طراحي و مشكلات زمان اجراي سازه باشد كه خود را در زمان بهره برداري بلند مدت نمايان سازد، تحت پوشش بيمه قرار خواهد گرفت.

    بيمه نامه كيفيت ساختمان در كشور ما داراي مزايا و معايبي مي باشد كه جزء ويژگي هاي اكثر بيمه هاي نو پا در يك كشور مي باشد. در اين راستا با توجه به انجام مطالعات و تحقيقات آماري صورت گرفته در اين تحقيق مي توان به شناسايي ويژگي هاي اين نوع بيمه­نامه جديد و مقايسه با نمونه هاي مشابه در ديگر كشورها پرداخت. در كشور ما مي توان  حق بيمه بالا را يكي از معايب اين بيمه­نامه دانست كه بسياري از شركت هاي عمراني از ميزان آن ناراضي مي باشند. اما در كنار آن ايجاد اطمينان و جلب رضايت مشتري و بالا رفتن كيفيت ساخت، جزء مزاياي اين بيمه نامه در كشور محسوب مي شود.

      

  • بیمه مسئولیت مدنی کارفرمایان

    مطابق ماده ۱۲ ق. م. م کلیه کارفرمایان مسئول جبران خسارات وارده از طرف کارکنان و کارگران به اشخاص ثالث هستند و موادی از قانون کار و تأمین اجتماعی هم مسئولیت هایی برعهده کارفرمایان گذاشته که باید کارکنان را در مقابل حوادث و خطرهای ناشی از کار پوشش دهند. یکی از انواع شاخه های بیمه، بیمه مسئولیت مدنی کارفرمایان در مقابل کارکنان است که بسیاری از مسئولیت های قانونی کارفرمایان را در مقابل کارکنان نظیر حوادث ناشی از کارافتادگی، نقص عضو و فوت را پوشش می دهد.

    هم­چنین چنان­چه کارگران، در حین کار خسارتی به اشخاص ثالث وارد نمایند جبران این خسارت برعهده کارفرماست و با پوشش تکمیلی، این خسارات را هم تحت پوشش بیمه قرار می گیرند. در این مقاله بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال خساراتی که کارگران یا کارکنان در حین کار به اشخاص ثالث یا خود وارد می کنند مورد بررسی قرار گرفته است.

  • تعیین حق بیمه براساس مدل قیمت گذاری

    بسياري از ريسك‌هاي مالي و بيمه‌اي، به‌لحاظ نوع قراردادها مانند قرارداد اختيار معامله و بيمه‌نامة اتكايي Stop-loss، به يكديگر شباهت دارند. اين شباهت‌ها، علاقه‌مندي بسياري از محققان براي يافتن مدلي مناسب براي  قيمت‌گذاري يكپارچة ريسك‌هاي مالي و بيمه‌اي را موجب شده است.در راستاي اين يكپارچه‌سازي، مدل‌هاي مختلفي پيشنهاد شد كه به ظهور روش‌هايي جديد براي قيمت‌گذاري در هر دو جنبة بيمه‌اي و مالي منجر شد. در اين مقاله سعي شده است با بررسي مدل‌ها و روش‌هاي ارزيابی و قيمت‌گذاري ريسك‌هاي بيمه‌اي، روشي براي محاسبة حق بيمه در بيمه‌هاي غيرزندگي ارائه شود كه از يك مدل قيمت‌گذاري يكپارچه منشعب شده است. اين روش، بخشي از مدل عمومي‌قيمت‌گذاري Wang است كه به‌عنوان يك قاعدة محاسبة حق بيمه، از بسياري جهات واجد شرايط مناسب است.

  • حقوق بیمه در ایران

    حقوق بیمه، مجموعه قواعد و ضوابطی است که امور و اعمال بیمه ای و روابط بین بیمه گران و بیمه گزاران را تنظیم می­کند. منابع حقوق بیمه در ایران عبارتند از:

    1- قانون اساسی

    ۲- فانون مدنی

    3- قانون تجارت

    4- قانون بیمه مصوب ۱۳۱6

    5- قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل اشخاص ثالث، مصوب دیماه ۱۳4۷، و آیین نامه های اجرایی آن.

    6- قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری – مصوب ۱۳۵۰.

    7- مصوبه شورای انقلاب اسلامی درباره ملی کردن مؤسسات بیمه-تیرماه 1358

    8- قانون اداره امور شرکت های بیمه مصوب ۱۳6۷.

    9- آیین نامه ها، تصویب­نامه ها، نظام­نامه ها و شرایط عمومی بیمه نامه ها و عرف بیمه.

    ۱۰- رویه قضایی

    حقوق بیمه یکی از رشته های حقوق خصوصی است و بیشینه درازمدتی در حقوق، ندارد. درواقع این رشته جدید و نوپا با تصویب قانون بیمه مصوب اردیبهشت ماه ۱۳۱6، که قواعد و ضوابطی را برای تنظیم اعمال بیمه ای پیش بینی کرد، شکل گرفته و همگام با رشد و تحول اقتصادی و اجتماعی به تدریج در جامعه ما جا افتاده است.

    حقوق بیمه­گر چه در کلیت خود از اصول عمومی حقوق مدنی در زمینه عقود و قراردادها پیروی می کند، با این همه دارای ویژگی هایی است که گاهی آن را به حقوق تجارت نزدیک می کند و در برخی موارد به آن اضالت و استقلال می بخشد. آشکار است که چون معامله ها و اعمال بیمه ای به موجب ماده 2 قانون تجارت[1]، جنبه بازرگانی دارد، ناچار پیرو «اصل سرعت» است و «اصل اعتبار» (اصول پایه حقوق تجارت) است و به همین جهت در معامله های بیمه ای تشریفات ثبت در دفاتر اسناد رسمی حذف شده است.

     .[1]ماده 2 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مقرر می دارد: «شرکت سهامی، شرکت بازرگانی محسوب می شود ولو اینکه موضوع عملیات آن امور بازرگانی نباشد»

  • رای اخیر در مورد بیمه دریایی و تحریم ها

    قاضی شعبه بازرگانی دادگاه عالی انگلیس و ولز در دوازدهم اکتبر 2018 (برابر با ۲۰ مهر 1397) در پرونده­ای باموضوع «بیمه دریایی» ۲ رأیی را صادر کرد که با توجه به وضعیت کنونی تحریم­های حمل و نقل و بیمه های دریایی، حاوی نکات حائز اهمیتی است. مفاد رأی صادره از حیث تبیین برخی ابهامات در بیمه نامه های دریایی و نیز تفسیر شروط قراردادی مرتبط با تحریم، قابل توجه است.

  • رهیافتی نو به ماهیت و سطوح فناوری در بخش بالادستی صنعت نفت و گاز

    بـا وجـود ارزش افزایـي چشـمگیر بخـش بالادسـتی صنعـت نفـت، ماهیـت فناوری در ایـن بخـش بـرای بسـیاری (حتـی در درون ایـن صنعـت) مبهـم اسـت. به نظـر می رسـد کـه بخشـی از مشـکلات فـراوان موجـود در زمینـه­ی توسـعه و به کارگیـری  فناوری هـای مـورد نیـاز ایـن بخـش از صنعـت کشـور، ریشـه در همیـن ابهـام یـا شـناخت نامناسـب از ماهیـت فناوری دارد. در ایـن مقالـه ضمـن واکاوی مفهـوم فناوری در بخـش بالادسـتی صنعـت نفـت، بـا اسـتفاده از شـاخص های مربوطـه، فرآیندهای بالادسـتی به دو دسـته ی فرآیندهای کلیدی و پشـتیبان تقسـیم می شـوند. بر همین اسـاس بـرای نخسـتین بـار،  فناوری هـای بالادسـتی بـه دو گـروه خبرگـی فناورانـه و ابزارهـای فناورانـه طبقه بنـدی شـده اند. سـپس بر مبنـای میـزان دانش بنیان بـودن فرآیندهـای مربوطه، خبرگـی فناورانه در چهـار دسـته ی تولیـد داده، تولیـد اطلاعـات، تولیـد دانـش و خـردورزی ارائـه و برخـی ابزارهـای مربـوط بـه هـر گـروه معرفـی شـده اند. ایـن مقاله با کمـک به شفاف سـازی مفهـوم و نقـش فناوری در بخـش بالادسـتی صنعـت نفـت می توانـد زمیـنـه را بـرای تصمیم گیری بهتـر مدیران در حـوزه­ی عملیات و سیاسیت گذاری فراهم آورد. همچنین می توان از سطوح فناوری معرفی شده در این مقاله به مثابه نقشه راه و راهنمای عملی در مسیر ارتقاء تـوان دانشـی و فناورانه­ ی شـرکت ها استفاده کرد.

     

  • روش های مختلف روسازی جهت ترمیم آسفالت

    آیا تنها ترمیم روسازی بعد از آن که دچار خرابی های اساسی شد، کار درستی است و با این کار عمر روسازی افزایش پیدا می­کند؟ مسلماً خیر، نگهداری پیشگیرانه روشی است که به وسیله­ی آن، مشکلات و خرابی های کوچک در روسازی جستجو شده و قبل از آن که به یک مشکل بزرگ تبدیل شوند، ترمیم می شوند. این کار سندروم بدترین اولین  را حذف می کند. در واقع می توان گفت که، بدون شک نگهداری روسازی کاری مؤثر، کارآمد و اقتصادی است؛ هم چنین:

    • در هزینه ها صرفه جویی می کند.
    • ایمنی را افزایش می دهد.
    • تأخیر را کم می کند.
    • کمک می کند تا روسازی مدت بیشتر دوام داشته باشد.
    • کارایی تمام شبکه­ي راه را بهبود می بخشد.

    برای آن که نگهداری پیشگیرانه کاملاً مؤثر باشد، باید سه نکته­ي اساسی که الفبای نگهداری روسازی نامیده می شوند را در نظر داشت.

    الف) انتخاب روسازی مناسب برای ترمیم

    ب) انتخاب زمان مناسب برای ترمیم

    ج) انتخاب نوع روش ترمیم و نگهداری مناسب

  • قلمرو تعهد بیمه گذار در ارائه اطلاعات مؤثر

    ارائه اطلاعات مؤثر در عقد بیمه به عنوان یکی از تعهدات بیمه گذار در نظام های حقوقی مختلف مباحث قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. دلیل آن نیز به خاطر ویژگی ها و اوصاف خاص این عقد و تفاوت هایی است که با سایر قراردادها دارد. قلمرو تعهد بیمه گذار در این خصوص بر محور ارائه و افشای حقایق عمده مورد بحث قرار می گیرد. در تعیین این حقایق به عنوان یک مسئله فنی معیارهای متعددی مانند معیار درجه تأثير، معیار بیمه گر محتاط و معیار بیمه­گذار معقول، قابل ارائه است. همچنین موارد متعددی وجود دارد که بیمه گذار تعهدی به ارائه اطلاعات در این خصوص نداشته و از طرف دیگر این تعهد او از لحاظ زمانی نیز در برخی موارد و بر حسب نوع قرارداد محدود می شود. این نوشتار پس از بیان مسئله، در صدد بررسی مطلب مورد بحث در جوانب مربوط به آن می باشد.

  • گزارش موردی طراحی و اجرای پایدارسازی گود با استفاده از سازه ی اصلی پروژه

    این پروژه دارای گودی به عمق 20 متر و ابعاد حدودی 40*۳5 متر بوده كه سه ضلع آن به طور كامل توسط سیستم انکراژ پایدار شده است؛ اما به علت محدودیت های موجود در ضلع شرقي، امکان برداشت كامل خاک فراهم نشده؛ لذا با ایجاد یک ذوزنقه ی خاک نیل شده، به عرض ۳ متر در بالا و ۹ متر در پایین، این دیواره در زمین پروژه نگهداری شده است. در مقاله ی حاضر نحوه ی پایدارسازی دیواره ی شرقي با كمک بخشي از سازه ی اصلي پروژه و احداث یک سازه نگهبان كمکي بین دیواره و سازه ی اصلي شرح داده مي شود. طراحي همزمان سازه ای و ژئوتکنیکي در نرم افزار پلکسیس (PLAXIS) دو بعدی و طراحي شمع های حائل مجاور دیوار و شمع های زیر دو ردیف ستون های سازه اصلي، توسط نرم افزار AllPile و مقاوم سازی سازه ی اصلي برای تحمل بارهای جانبي خاک در این پروژه انجام پذیرفته است.

  • لزوم تعامل موثرتر بیمه با صنعت نفت و گاز

    پس از گذشت سال هاى متمادى از اكتشاف نفت در كشورمان و با وجود ريسك هاى متنوع و فراوان، هنوز اين صنعت مديريت ريسك صحيح و به روزى نداشته و كماكان به صورت سنتى اداره می شود. مقايسه اى مختصر با ساير كشورهاى دنيا نشان مى دهد كه در اين زمينه در صنعت نفت كشورمان فعاليت چشمگيرى انجام نشده است. در اين مقاله سعى شده از طريق تجزيه و تحليل منابع و امكانات و هم چنين مشكلات پيشرو در صنعت نفت و گاز و بيمه و عدم تناسب آن ها با يكديگر در كشورمان، به علل اين معضل پرداخته شود. بی شك عوامل متعددى در توسعه يا ركود يك پديده دخيل هستند ولى تا زمان وقوع مشكلات و موانع عزمى جدى جهت شناسايى آن ها وجود ندارد. در اين مقاله برخی از این مشکلات بررسی شده و راه های برون رفت از آن ها نیز پیشنهاد شده است.

     

  • مبانی بیمه مسئولیت قراردادهای تجارت الکترونیکی

    تجارت الکترونیک، یکی از مهم ترین مباحث حقوق انفورماتیک و رایانه است که ارتباط تنگاتنگ با علوم فنی مانند دانش رایانه و الکترونیک دارد و در بر دارنده دیدگاه های گوناگون و اندیشه های خلاق است.

    گسترش قراردادهای تجارت الکترونیک و ویژگی های منحصر به فرد این گونه قراردادها احتمال بروز ضرر و زیان و نقض عهد را بیش از قراردادهای سنتی افزایش می دهد. از این رو بیمه قراردادهای تجارت الکترونیک به عنوان یکی از زیر شاخه های بیمه مسئولیت قراردادی، اجتناب ناپذیر و ضروری و منطبق با توسعه الکترونیک و انفورماتیک است. در این نوشتار مفهوم تجارت الکترونیک، محاكم صالح در خصوص دعاوی فوق، لزوم بیمه مسئولیت قراردادهای مذکور و ماهیت قرارداد بیمه مسئولیت تجارت الکترونیک و راهکارهای توسعه آن را بررسی و تحلیل می کنیم.

  • مبانی بیمه مسئولیت قراردادهای تجارت الکترونیکی

    تجارت الکترونیک، یکی از مهم ترین مباحث حقوق انفورماتیک و رایانه است که ارتباط تنگاتنگ با علوم فنی مانند دانش رایانه و الکترونیک دارد و در بر دارنده دیدگاه های گوناگون و اندیشه های خلاق است.

    گسترش قراردادهای تجارت الکترونیک و ویژگی های منحصر به فرد این گونه قراردادها احتمال بروز ضرر و زیان و نقض عهد را بیش از قراردادهای سنتی افزایش می دهد. از این رو بیمه قراردادهای تجارت الکترونیک به عنوان یکی از زیر شاخه های بیمه مسئولیت قراردادی، اجتناب ناپذیر و ضروری و منطبق با توسعه الکترونیک و انفورماتیک است. در این نوشتار مفهوم تجارت الکترونیک، محاكم صالح در خصوص دعاوی فوق، لزوم بیمه مسئولیت قراردادهای مذکور و ماهیت قرارداد بیمه مسئولیت تجارت الکترونیک و راهکارهای توسعه آن را بررسی و تحلیل می کنیم.

  • مبانی بیمه های مسئولیت طراحان صفحات وب

    فن آوری اطلاعات، ارائه بیمه نامه های جدید را اجتناب ناپذیر می کند. تجارت الکترونیکی که از طراحی صفحات وب آغاز می­شود، از این قاعده مستثنی نیست. به عبارت دیگر، طراحی صفحات وب، نقطه آغاز تجارت الکترونیکی است. جهت اطمینان خاطر از امنیت انجام چنین مبادلاتی، باید بیمه نامه طراحی صفحات وب، گسترش یابد، زیرا در بسیاری از موارد، طراحان صفحات وب، خواسته یا ناخواسته، مباشر یا مسبب بروز ضرر و زیان به کاربران اینترنتی می شوند و برای اینکه طراحان، با اطمینان خاطر به ارائه خدمات اینترنتی و گسترش مبادلات الکترونیکی بپردازند، که از طراحی وب سایت ها ریشه می گیرد، پیش بینی چنین بیمه نامه هایی ضروری است. در این نوشتار، مبانی بیمه مسئولیت صفحه های وب مورد مطالعه قرار می گیرد که امیدواریم، شرکت های بیمه، با ملحوظ نظر قرار دادن آن، اقدامات مقتضی را در این خصوص، معمول دارند.

  • نظریه اثباتی و آمار بیمه

    در یک مثال تاس، محاسبه احتمال بسیار ساده است. محاسباتی که برای وقوع طوفان ها و زمین لرزه های عظیم انجام می شوند به مراتب پیچیده ترند. آنچه که می توان در شرکت برک شایر (Berkshire) انجام داد تخمین میزان احتمالات چنین وقایعی می­باشد. نداشتن اطلاعات دقیق و به ندرت اتفاق افتادن این حوادث سبب می شود که معمولاً کارشناس خبره ای برای اعلام احتمال خسارت های بیمه گذار بالقوه استخدام شود. در حقیقت این کارشناس نه تنها چیزی از دست نمی­دهد بلکه، حتى اگر پیش بینی هایش درست هم نباشد باز هم پیش پرداخت دریافت می­نماید. شگفت اینکه هنگامی که مبالغ سرمایه گذاری بالاست همواره می توان پی برد که چه کارشناسی تأیید می شود، برمی گردیم به مثال تاس شانس آوردن ۱۲، ۱ به ۳۶ نیست بلکه ۱ به ۱۰۰ است (البته می بایست اضافه کنیم که کارشناس احتمالاً باور دارد که حدس او درست است، این حقیقتی است که او را کمتر در خور سرزنش و اما بیشتر خطرناک می سازد).

    در ماه های اخیر حرفه آمار بیمه شاهد بحث راجع به این مسئله بوده است که چگونه می بایست نظريه مالی ایجاد و اجرا شود. این مساله اصولاً یک تمرين دستوری و فلسفی است که دیدگاهی از چگونگی بهینه شدن کار آمار بیمه را تعیین می کند. در این مقاله برای فهمیدن و شرح کار آمار بیمه روش دیگری را مطرح کرده ایم. این روش بیشتر اثباتی است تا دستوری. همچنین کار و نظریه های آمار بیمه که بر مبنای این روش قرار دارند را بررسی کرده و سعی داریم تا شرح دهیم که چرا این اعمال و نظریه ها در ارائه دستوراتی برای نظریه هایی موفق، برترند. ما “نظریه” را در معنای گسترده آن استفاده می کنیم تا در کل به ایده و استدلال آمار بیمه اشاره کنیم. این اصطلاحات از حسابداری مالی قرض گرفته می شود. به این روش توصیف شده، نظریه حسابداری اثباتی گفته می شود.

منو اصلی