• لزوم تعامل موثرتر بیمه با صنعت نفت و گاز

    پس از گذشت سال هاى متمادى از اكتشاف نفت در كشورمان و با وجود ريسك هاى متنوع و فراوان، هنوز اين صنعت مديريت ريسك صحيح و به روزى نداشته و كماكان به صورت سنتى اداره می شود. مقايسه اى مختصر با ساير كشورهاى دنيا نشان مى دهد كه در اين زمينه در صنعت نفت كشورمان فعاليت چشمگيرى انجام نشده است. در اين مقاله سعى شده از طريق تجزيه و تحليل منابع و امكانات و هم چنين مشكلات پيشرو در صنعت نفت و گاز و بيمه و عدم تناسب آن ها با يكديگر در كشورمان، به علل اين معضل پرداخته شود. بی شك عوامل متعددى در توسعه يا ركود يك پديده دخيل هستند ولى تا زمان وقوع مشكلات و موانع عزمى جدى جهت شناسايى آن ها وجود ندارد. در اين مقاله برخی از این مشکلات بررسی شده و راه های برون رفت از آن ها نیز پیشنهاد شده است.

     

  • گزارش موردی طراحی و اجرای پایدارسازی گود با استفاده از سازه ی اصلی پروژه

    این پروژه دارای گودی به عمق 20 متر و ابعاد حدودی 40*۳5 متر بوده كه سه ضلع آن به طور كامل توسط سیستم انکراژ پایدار شده است؛ اما به علت محدودیت های موجود در ضلع شرقي، امکان برداشت كامل خاک فراهم نشده؛ لذا با ایجاد یک ذوزنقه ی خاک نیل شده، به عرض ۳ متر در بالا و ۹ متر در پایین، این دیواره در زمین پروژه نگهداری شده است. در مقاله ی حاضر نحوه ی پایدارسازی دیواره ی شرقي با كمک بخشي از سازه ی اصلي پروژه و احداث یک سازه نگهبان كمکي بین دیواره و سازه ی اصلي شرح داده مي شود. طراحي همزمان سازه ای و ژئوتکنیکي در نرم افزار پلکسیس (PLAXIS) دو بعدی و طراحي شمع های حائل مجاور دیوار و شمع های زیر دو ردیف ستون های سازه اصلي، توسط نرم افزار AllPile و مقاوم سازی سازه ی اصلي برای تحمل بارهای جانبي خاک در این پروژه انجام پذیرفته است.

  • قلمرو تعهد بیمه گذار در ارائه اطلاعات مؤثر

    ارائه اطلاعات مؤثر در عقد بیمه به عنوان یکی از تعهدات بیمه گذار در نظام های حقوقی مختلف مباحث قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. دلیل آن نیز به خاطر ویژگی ها و اوصاف خاص این عقد و تفاوت هایی است که با سایر قراردادها دارد. قلمرو تعهد بیمه گذار در این خصوص بر محور ارائه و افشای حقایق عمده مورد بحث قرار می گیرد. در تعیین این حقایق به عنوان یک مسئله فنی معیارهای متعددی مانند معیار درجه تأثير، معیار بیمه گر محتاط و معیار بیمه­گذار معقول، قابل ارائه است. همچنین موارد متعددی وجود دارد که بیمه گذار تعهدی به ارائه اطلاعات در این خصوص نداشته و از طرف دیگر این تعهد او از لحاظ زمانی نیز در برخی موارد و بر حسب نوع قرارداد محدود می شود. این نوشتار پس از بیان مسئله، در صدد بررسی مطلب مورد بحث در جوانب مربوط به آن می باشد.

  • رهیافتی نو به ماهیت و سطوح فناوری در بخش بالادستی صنعت نفت و گاز

    بـا وجـود ارزش افزایـي چشـمگیر بخـش بالادسـتی صنعـت نفـت، ماهیـت فناوری در ایـن بخـش بـرای بسـیاری (حتـی در درون ایـن صنعـت) مبهـم اسـت. به نظـر می رسـد کـه بخشـی از مشـکلات فـراوان موجـود در زمینـه­ی توسـعه و به کارگیـری  فناوری هـای مـورد نیـاز ایـن بخـش از صنعـت کشـور، ریشـه در همیـن ابهـام یـا شـناخت نامناسـب از ماهیـت فناوری دارد. در ایـن مقالـه ضمـن واکاوی مفهـوم فناوری در بخـش بالادسـتی صنعـت نفـت، بـا اسـتفاده از شـاخص های مربوطـه، فرآیندهای بالادسـتی به دو دسـته ی فرآیندهای کلیدی و پشـتیبان تقسـیم می شـوند. بر همین اسـاس بـرای نخسـتین بـار،  فناوری هـای بالادسـتی بـه دو گـروه خبرگـی فناورانـه و ابزارهـای فناورانـه طبقه بنـدی شـده اند. سـپس بر مبنـای میـزان دانش بنیان بـودن فرآیندهـای مربوطه، خبرگـی فناورانه در چهـار دسـته ی تولیـد داده، تولیـد اطلاعـات، تولیـد دانـش و خـردورزی ارائـه و برخـی ابزارهـای مربـوط بـه هـر گـروه معرفـی شـده اند. ایـن مقاله با کمـک به شفاف سـازی مفهـوم و نقـش فناوری در بخـش بالادسـتی صنعـت نفـت می توانـد زمیـنـه را بـرای تصمیم گیری بهتـر مدیران در حـوزه­ی عملیات و سیاسیت گذاری فراهم آورد. همچنین می توان از سطوح فناوری معرفی شده در این مقاله به مثابه نقشه راه و راهنمای عملی در مسیر ارتقاء تـوان دانشـی و فناورانه­ ی شـرکت ها استفاده کرد.

     

  • روش های مختلف روسازی جهت ترمیم آسفالت

    آیا تنها ترمیم روسازی بعد از آن که دچار خرابی های اساسی شد، کار درستی است و با این کار عمر روسازی افزایش پیدا می­کند؟ مسلماً خیر، نگهداری پیشگیرانه روشی است که به وسیله­ی آن، مشکلات و خرابی های کوچک در روسازی جستجو شده و قبل از آن که به یک مشکل بزرگ تبدیل شوند، ترمیم می شوند. این کار سندروم بدترین اولین  را حذف می کند. در واقع می توان گفت که، بدون شک نگهداری روسازی کاری مؤثر، کارآمد و اقتصادی است؛ هم چنین:

    • در هزینه ها صرفه جویی می کند.
    • ایمنی را افزایش می دهد.
    • تأخیر را کم می کند.
    • کمک می کند تا روسازی مدت بیشتر دوام داشته باشد.
    • کارایی تمام شبکه­ي راه را بهبود می بخشد.

    برای آن که نگهداری پیشگیرانه کاملاً مؤثر باشد، باید سه نکته­ي اساسی که الفبای نگهداری روسازی نامیده می شوند را در نظر داشت.

    الف) انتخاب روسازی مناسب برای ترمیم

    ب) انتخاب زمان مناسب برای ترمیم

    ج) انتخاب نوع روش ترمیم و نگهداری مناسب

  • بهینه سازی روش میخ گذاری در گودبرداری با تغییر در زاویه میخ ها

    میخ گذاری یکي از روش های متداول برای پایدارسازی شیب ها وگودهاست كه به دلیل انعطاف پذیری، سرعت و سهولت اجرا و نیز اقتصادی تر بودن نسبت به اكثر روش ها، در دهه های اخیر مورد توجه بوده است. یافتن طرح بهینه برای سیستم میخ­گذاری یکي از سوالات مهم در مهندسي ژئوتکنیک است. در روش های رایج طراحي، معمولاً زاویه میخ ها یکسان در نظرگرفته مي شود كه لزوماً بهینه نیست. تحقیقات متعددی برای یافتن زاویه بهینه میخ ها انجام شده است كه تقریباً در تمامي آن ها، زاویه بهینه میخ ها در تمامي ردیف ها به صورت یکسان و در محدوده 10 تا 20 درجه به دست آمده است. در پژوهش حاضر سعي بر این است كه با به کارگیری الگوریتم های بهینه سازی و تغییر زاویه هر ردیف از میخ ها به صورت مجزا از سایر ردیف ها، زاویه بهینه برای هر ردیف به صورت مستقل محاسبه شود. اعمال نتایج به دست آمده در طراحي و اجرای این روش منجر به اقتصادی تر شدن آن خواهد شد.

  • بررسی تطبیقی اصل حفظ و بقای قرارداد در کنوانسیون بیع بین المللی کالا

    اصل حفظ و بقای قرارداد به عنوان اصلی بنیادین در اسناد بین المللی مورد پذیرش قرار گرفته و به اشکال مختلف در این اسناد نمود پیدا کرده است. این اصل بر حفظ قرارداد تمرکز داشته و سعی دارد از خاتمه پیش از موعد قرارداد جلوگیری کند. در مقابل اصل لزوم برای جلوگیری از عدم اجرای تعهدات قراردادی ایجاد شده است. از اینرو با توجه به اهداف و کارکرد متفاوت اصل حفظ و بقای قرارداد و اصل لزوم، در اسناد بین المللی سازوکارهای متفاوتی برای هر یک از آن ها پیش بینی می شود. سازوکارهای ناظر به هر یک از این اصول در اسناد مختلف مشابه و در برخی موارد کاملاً یکسان هستند. از اینرو این مقاله درصدد است ضمن بررسی مفهوم اصل حفظ و بقای قرارداد و هم­چنین تمایز آن با اصول مشابه از قبیل اصل لزوم و اصل حرمت قراردادها به صورت تطبیقی به بررسی موضوعات و قواعدی بپردازد که در کنوانسیون بیع بین المللی کالا، PECL، UPICC و DCFR به منظور حفظ قراردادها پیش بینی شده اند.

  • آینده بیمه هوانوردی

    گزارش بیمه و آینده هوانوردی، مورد تجزیه و تحلیل صنعت هوانوردی قرار گرفته و در دانشگاه ایلی­نویز جنوبی در تاریخ ۲۶ سپتامبر سال ۲۰۰۰ به چاپ رسیده است. این گزارش دارای دو مقدمه می باشد و در خصوص آینده صنعت هوانوردی و تأثیرات افزایش حق بیمه بحث می کند. زمانی که این صنعت در حال ورود به هزاره جدید است، صنعت بیمه با مشکلاتی روبروست که صنعت هوانوردی نیز با آن درگیر است. ادامه حیات صنعت هوانوردی روز سخت تر می شود، تهدید فروپاشی مالی وقتی دعوای حقوقی مطرح می شود صورت واقعی به خود می گیرد. هوانوردی عمومی ممکن است بر اثر فشارهای وارده عملکردش را به سوی انجام کسب و کار تغییر دهد و بیشتر به خطوط هوایی نظامی و بازرگانی مشابهت پیدا کند. فقط می توان امیدوار بود که جامعه موضعش را نسبت به صنعت هوانوردی و دعاوی حقوقی که آن را احاطه کرده تغییر دهد.

  • آشنایی با برخی نکات مؤثر در اجرای سازه با روش نیلینگ و انکراژ

    افزایش سطح کیفی مهندسی پروژه هاي ساختمانی یکی از دغدغه هاي اصلی مدیریت مهندسی سازمان است. تحقق این امر بدون توجه به وجود زیرساخت هاي مدیریتی لازم نظیر پیاده سازي سیستم مدیریت کیفیت در پروژه ها، دور از ذهن به نظر می رسد.

    سند اجرایی پیوست با هدف نظام مند کردن رویه هاي جاري مهندسین ناظر در فرآیند آشنایی با برخی نکات مؤثر در اجراي پایدارسازي به روش نیلینگ و انکراژ تدوین شده است. انتظار می رود با پیاده سازي این سند اجرایی، وقوع مخاطرات احتمالی پروژه که ناشی از عدم توجه به موارد اجرایی در پروژه باشد کاهش یافته و مهندس ناظر با اتکا به آگاهی ایجاد شده، نظارت مؤثرتري را در طی پروژه و در چهار چوب ضوابط و مشخصات فنی اعمال نماید.

    رویه ها و فرآیند هاي این سند اجرایی توسط بازرس ساختمان به صورت ادواري و منطبق با دستور العمل هاي مرتبط، کنترل گردیده تا کیفیت محصول نهایی تضمین گردد.

  • تفسیر قراردادهای بیمه

    تفسير بيمه نامه ها مشمول همان قواعدی است که در مورد تفسیر دیگر قراردادها اعمال می شود. دادگاه در ابتدا، درصدد اثر بخشیدن به اظهارات کتبی حاکی از قصد طرفین می باشد. باید همه بخش های قرارداد را به صورت مجموعی مطالعه کند و به خصوص در تفکیک یک عبارت، جمله یا بخشی از قرارداد از اوضاع و احوال پیرامون آن یا تعبیر و تلقی آن ها بدون در نظر گرفتن دیگر مضامین، محتاط باشد. بیان روشن یک بیمه نامه دارای اثر خواهد بود – حتی در مورد عبارتی استثنایی و نادر – هنگامی که می توان قصد طرفین را از آن بیان، به دست آورد. اگر قرارداد کتبی را به صورت شفاهی بیان نموده باشند تا زمانی که بتوان یک معنی حقوقی معین یا قطعی را به آن نسبت داد، مبهم به حساب نمی آید. تصمیم گیری در خصوص این مسأله که آیا قرارداد مبهم است یا خیر، مسأله ای قانونی است که در اختیار دادگاه می باشد. صرف عدم توافق طرفین در مورد معنی یک عبارت موافقتنامه، سبب ایجاد ابهام نمی شود.

    در صورتی که هیچ ابهامی وجود نداشته باشد، دادگاه بیمه نامه را براساس معنی روشن آن اجرا خواهد کرد. تنها در جایی که قرارداد در ابتدا به صورت مبهم معرفی شده است، دادگاه ها می توانند از دلیل خارجی و فرعی استفاده کنند. عبارت بیمه نامه هنگامی مبهم است که به طور معقول قابلیت بیش از یک تفسیر را داشته باشد.

  • مبانی بیمه های مسئولیت طراحان صفحات وب

    فن آوری اطلاعات، ارائه بیمه نامه های جدید را اجتناب ناپذیر می کند. تجارت الکترونیکی که از طراحی صفحات وب آغاز می­شود، از این قاعده مستثنی نیست. به عبارت دیگر، طراحی صفحات وب، نقطه آغاز تجارت الکترونیکی است. جهت اطمینان خاطر از امنیت انجام چنین مبادلاتی، باید بیمه نامه طراحی صفحات وب، گسترش یابد، زیرا در بسیاری از موارد، طراحان صفحات وب، خواسته یا ناخواسته، مباشر یا مسبب بروز ضرر و زیان به کاربران اینترنتی می شوند و برای اینکه طراحان، با اطمینان خاطر به ارائه خدمات اینترنتی و گسترش مبادلات الکترونیکی بپردازند، که از طراحی وب سایت ها ریشه می گیرد، پیش بینی چنین بیمه نامه هایی ضروری است. در این نوشتار، مبانی بیمه مسئولیت صفحه های وب مورد مطالعه قرار می گیرد که امیدواریم، شرکت های بیمه، با ملحوظ نظر قرار دادن آن، اقدامات مقتضی را در این خصوص، معمول دارند.

  • ارزیابی ریسک و تعیین شاخص های عملکرد ایمنی در مرحله طراحی و ساخت پروژه آگلومراسیون (کپی)

    به منظور حفظ و صیانت نیروی انسانی نیاز است که سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست که متکی بر اصل پیشگیری قبل از وقوع می باشد، در پروژه ها اعمال شود. هدف از این تحقیق بررسی  مغایرت های ایمنی و تعیین  ارتباط ریسک ارزیابی شده با شاخص های حادثه می باشد.

    روش بررسی: در یک پژوهش توصیفی – تحلیلی، بر روی 30 شغل در پروژه ساخت کارخانه آگلومراسیون، پس از  دسته بندی خطرات مشاغل در لیست مقدماتی خطر (PHL: Preliminary Hazard List)، شدت و احتمال ریسک  تعیین و کد ارزیابی ریسک اولیه محاسبه شد. ریسک های قابل قبول از لیست مقدماتی خطر حذف و مابقی برای اقدامات  اصلاحی وارد فرم PHA (Preliminary Hazard Analysis) گردید و سپس کد ارزیابی ریسک ثانویه تعیین شد.

    هم چنین شاخص های عملکرد ایمنی سالیانه در این مشاغل محاسبه و در نهایت آنالیز آماری صورت گرفت.

    یافته ها: در میان مشاغل مختلف، بالاترین ضریب تکرار حادثه و بیشترین میزان ریسک مربوط به شغل جوشکاری و  بیشترین روز از دست رفته کاری مربوط به شغل نصاب اسکلت فلزی بود. ضریب همبستگی پیرسون ارتباط معکوس و  کاملاً معناداری بین کدهای ارزیابی ریسک اولیه و شاخص های عملکرد ایمنی نشان داد. هم چنین معادله رگرسیون خطی مشخص کرد که به ازای یک واحد افزایش ارزیابی ریسک اولیه، میزان ضرایب تکرار حادثه، شدت حادثه و شاخص  تکرار – شدت به ترتیب 9/14، 37/110 و 24/1 کاهش می یابد.

    نتیجه گیری: با توجه به نرخ بالای بروز حوادث و وجود ریسک های غیر قابل قبول در این پروژه به نظر می رسد لازم  است که هرچه سریعتر نسبت به بررسی دقیق مغایرت های ایمنی و رفع آن اقدام گردد.  

    تومان
  • ارزیابی ریسک و تعیین شاخص های عملکرد ایمنی در مرحله طراحی و ساخت پروژه آگلومراسیون

    به منظور حفظ و صیانت نیروی انسانی نیاز است که سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست که متکی بر اصل پیشگیری قبل از وقوع می باشد، در پروژه ها اعمال شود. هدف از این تحقیق بررسی  مغایرت های ایمنی و تعیین  ارتباط ریسک ارزیابی شده با شاخص های حادثه می باشد.

    روش بررسی: در یک پژوهش توصیفی – تحلیلی، بر روی 30 شغل در پروژه ساخت کارخانه آگلومراسیون، پس از  دسته بندی خطرات مشاغل در لیست مقدماتی خطر (PHL: Preliminary Hazard List)، شدت و احتمال ریسک  تعیین و کد ارزیابی ریسک اولیه محاسبه شد. ریسک های قابل قبول از لیست مقدماتی خطر حذف و مابقی برای اقدامات  اصلاحی وارد فرم PHA (Preliminary Hazard Analysis) گردید و سپس کد ارزیابی ریسک ثانویه تعیین شد.

    هم چنین شاخص های عملکرد ایمنی سالیانه در این مشاغل محاسبه و در نهایت آنالیز آماری صورت گرفت.

    یافته ها: در میان مشاغل مختلف، بالاترین ضریب تکرار حادثه و بیشترین میزان ریسک مربوط به شغل جوشکاری و  بیشترین روز از دست رفته کاری مربوط به شغل نصاب اسکلت فلزی بود. ضریب همبستگی پیرسون ارتباط معکوس و  کاملاً معناداری بین کدهای ارزیابی ریسک اولیه و شاخص های عملکرد ایمنی نشان داد. هم چنین معادله رگرسیون خطی مشخص کرد که به ازای یک واحد افزایش ارزیابی ریسک اولیه، میزان ضرایب تکرار حادثه، شدت حادثه و شاخص  تکرار – شدت به ترتیب 9/14، 37/110 و 24/1 کاهش می یابد.

    نتیجه گیری: با توجه به نرخ بالای بروز حوادث و وجود ریسک های غیر قابل قبول در این پروژه به نظر می رسد لازم  است که هرچه سریعتر نسبت به بررسی دقیق مغایرت های ایمنی و رفع آن اقدام گردد.  

  • ارزیابی رفتار گودهای شهری مسلح شده به روش میخ کوبی خاک با استفاده از روش اجزای محدود

    ساخت و سازه هاي نوین شهري و احداث سازه هاي بلندمرتبه در مجاورت ساختمان هاي قدیمي كه داراي طبقات متعدد زیرزمین با كاربردهاي مختلف مي باشند، سبب توجه هر چه بیشتر مهندسین ساختمان به پایدارسازي گودها و حفاظت ساختمان هاي مجاور از بروز هر گونه خسارت احتمالي ناشي از گودبرداري گردید و لذا استفاده از روش میخ كوبي خاک كه اجراي آن در احداث تونل ها و پایداري شیرواني ها در مجاورت بزرگراه ها و جاده ها از سابقه طولاني برخوردار بوده است، در ساخت و سازهاي شهري و گودهاي درون شهري رواج یافته است. لذا در مطالعه ي حاضر به بررسي رفتار گودهاي شهري مسلح شده به روش میخ كوبي خاک با استفاده از روش اجزاي محدود Geostudio و ماژول SLOPE/W پرداخته خواهد شد. بدین منظور بررسي پارامترهاي هندسي میخ ها و زاویه قرارگیري آن ها و تأثیري كه این پارامترها مي توانند بر عملکرد گودهاي مسلح شده به این روش داشته باشند، ارزیابي مي شود. لذا به جهت بهسازي و افزایش ضریب اطمینان گودهاي مسلح توسط میخ ها در 19 حالت مورد بررسي قرار مي گیرد. پارامترهاي متغیر مورد نظر به ترتیب شامل زاویه قرارگیري میخ ها  (15 و 30 درجه)، طول میخ ها (12، 16 و 20 متر) و قطر میخ ها (10، 15 و 20 سانتیمتر) و در یک حالت بدون استفاده از میخ مي باشد. نتایج به دست آمده نشان داد كه هر چقدر زاویه میخ ها با افق كمتر باشد ضریب اطمینان پایداري آن بیشتر مي شود. هم­چنین افزایش طول و قطر میخ ها تأثیر مستقیمي بر افزایش ضریب اطمینان در پایدارسازي گودها دارد. با توجه به مطالبي كه ذكر شد مي توان به تأثیر زاویه قرارگیري، طول و قطر میخ ها و تغییرات آن در ضریب اطمینان گودهاي شهري پي برد.

  • رای اخیر در مورد بیمه دریایی و تحریم ها

    قاضی شعبه بازرگانی دادگاه عالی انگلیس و ولز در دوازدهم اکتبر 2018 (برابر با ۲۰ مهر 1397) در پرونده­ای باموضوع «بیمه دریایی» ۲ رأیی را صادر کرد که با توجه به وضعیت کنونی تحریم­های حمل و نقل و بیمه های دریایی، حاوی نکات حائز اهمیتی است. مفاد رأی صادره از حیث تبیین برخی ابهامات در بیمه نامه های دریایی و نیز تفسیر شروط قراردادی مرتبط با تحریم، قابل توجه است.

  • بررسی نتایج تکنیک های مدلسازی عددی به منظور اصلاح توزیع تنش در المان های مسلح کننده خاک (کپی)

    با توجه به اهمیت مدل سازی های عددی در عملیات گودبرداری و پایدارسازی و با هدف افزایش دقت و كاهش خطا، لازم است شرایط مرزی و پارامترهای مربوط به مصالح به گونه ای معرفي گردد كه نتایج تحلیل تطابق كافي با مباني تئوریک را داشته باشد. در این مقاله تکنیک هایي كه برای اصلاح مدل های عددی به منظور دستیابي به نتایج صحیح مي تواند مورد استفاده قرار گیرد، بررسي و نتایج روش های مختلف با یکدیگر مقایسه گردیده و روشي كه بیشترین تطابق با مباني تئوریک دارد به عنوان گزینه برتر پیشنهاد گردیده است. در این بررسی ها از نرم افزار پلکسیس و مدل كرنش صفحه ای استفاده شده و معرفي خصوصیات مصالح مسلح كننده در دو حالت الاستیک و الاستوپلاستیک انجام شده است، مدل رفتاری خاک سخت شونده به صورت چند لایه در نظر گرفته شده است كه بیشترین تطابق را با شرایط واقعي خاك های آبرفتي داشته باشد. نتایج حاصل نشان مي دهد با اعمال برخي اصلاحات جزئي در مدلسازی ميتوان به جواب های منطقي تری برای توزیع تنش در المان ها دست یافت.

    تومان
  • بررسی نتایج تکنیک های مدلسازی عددی به منظور اصلاح توزیع تنش در المان های مسلح کننده خاک

    با توجه به اهمیت مدل سازی های عددی در عملیات گودبرداری و پایدارسازی و با هدف افزایش دقت و كاهش خطا، لازم است شرایط مرزی و پارامترهای مربوط به مصالح به گونه ای معرفي گردد كه نتایج تحلیل تطابق كافي با مباني تئوریک را داشته باشد. در این مقاله تکنیک هایي كه برای اصلاح مدل های عددی به منظور دستیابي به نتایج صحیح مي تواند مورد استفاده قرار گیرد، بررسي و نتایج روش های مختلف با یکدیگر مقایسه گردیده و روشي كه بیشترین تطابق با مباني تئوریک دارد به عنوان گزینه برتر پیشنهاد گردیده است. در این بررسی ها از نرم افزار پلکسیس و مدل كرنش صفحه ای استفاده شده و معرفي خصوصیات مصالح مسلح كننده در دو حالت الاستیک و الاستوپلاستیک انجام شده است، مدل رفتاری خاک سخت شونده به صورت چند لایه در نظر گرفته شده است كه بیشترین تطابق را با شرایط واقعي خاك های آبرفتي داشته باشد. نتایج حاصل نشان مي دهد با اعمال برخي اصلاحات جزئي در مدلسازی ميتوان به جواب های منطقي تری برای توزیع تنش در المان ها دست یافت.

منو اصلی