• آینده بیمه هوانوردی Copy

    گزارش بیمه و آینده هوانوردی، مورد تجزیه و تحلیل صنعت هوانوردی قرار گرفته و در دانشگاه ایلی­نویز جنوبی در تاریخ ۲۶ سپتامبر سال ۲۰۰۰ به چاپ رسیده است. این گزارش دارای دو مقدمه می باشد و در خصوص آینده صنعت هوانوردی و تأثیرات افزایش حق بیمه بحث می کند. زمانی که این صنعت در حال ورود به هزاره جدید است، صنعت بیمه با مشکلاتی روبروست که صنعت هوانوردی نیز با آن درگیر است. ادامه حیات صنعت هوانوردی روز سخت تر می شود، تهدید فروپاشی مالی وقتی دعوای حقوقی مطرح می شود صورت واقعی به خود می گیرد. هوانوردی عمومی ممکن است بر اثر فشارهای وارده عملکردش را به سوی انجام کسب و کار تغییر دهد و بیشتر به خطوط هوایی نظامی و بازرگانی مشابهت پیدا کند. فقط می توان امیدوار بود که جامعه موضعش را نسبت به صنعت هوانوردی و دعاوی حقوقی که آن را احاطه کرده تغییر دهد.

  • مبانی بیمه های مسئولیت طراحان صفحات وب

    فن آوری اطلاعات، ارائه بیمه نامه های جدید را اجتناب ناپذیر می کند. تجارت الکترونیکی که از طراحی صفحات وب آغاز می­شود، از این قاعده مستثنی نیست. به عبارت دیگر، طراحی صفحات وب، نقطه آغاز تجارت الکترونیکی است. جهت اطمینان خاطر از امنیت انجام چنین مبادلاتی، باید بیمه نامه طراحی صفحات وب، گسترش یابد، زیرا در بسیاری از موارد، طراحان صفحات وب، خواسته یا ناخواسته، مباشر یا مسبب بروز ضرر و زیان به کاربران اینترنتی می شوند و برای اینکه طراحان، با اطمینان خاطر به ارائه خدمات اینترنتی و گسترش مبادلات الکترونیکی بپردازند، که از طراحی وب سایت ها ریشه می گیرد، پیش بینی چنین بیمه نامه هایی ضروری است. در این نوشتار، مبانی بیمه مسئولیت صفحه های وب مورد مطالعه قرار می گیرد که امیدواریم، شرکت های بیمه، با ملحوظ نظر قرار دادن آن، اقدامات مقتضی را در این خصوص، معمول دارند.

  • مبانی بیمه های مسئولیت طراحان صفحات وب

    فن آوری اطلاعات، ارائه بیمه نامه های جدید را اجتناب ناپذیر می کند. تجارت الکترونیکی که از طراحی صفحات وب آغاز می­شود، از این قاعده مستثنی نیست. به عبارت دیگر، طراحی صفحات وب، نقطه آغاز تجارت الکترونیکی است. جهت اطمینان خاطر از امنیت انجام چنین مبادلاتی، باید بیمه نامه طراحی صفحات وب، گسترش یابد، زیرا در بسیاری از موارد، طراحان صفحات وب، خواسته یا ناخواسته، مباشر یا مسبب بروز ضرر و زیان به کاربران اینترنتی می شوند و برای اینکه طراحان، با اطمینان خاطر به ارائه خدمات اینترنتی و گسترش مبادلات الکترونیکی بپردازند، که از طراحی وب سایت ها ریشه می گیرد، پیش بینی چنین بیمه نامه هایی ضروری است. در این نوشتار، مبانی بیمه مسئولیت صفحه های وب مورد مطالعه قرار می گیرد که امیدواریم، شرکت های بیمه، با ملحوظ نظر قرار دادن آن، اقدامات مقتضی را در این خصوص، معمول دارند.

  • مبانی بیمه مسئولیت قراردادهای تجارت الکترونیکی

    تجارت الکترونیک، یکی از مهم ترین مباحث حقوق انفورماتیک و رایانه است که ارتباط تنگاتنگ با علوم فنی مانند دانش رایانه و الکترونیک دارد و در بر دارنده دیدگاه های گوناگون و اندیشه های خلاق است.

    گسترش قراردادهای تجارت الکترونیک و ویژگی های منحصر به فرد این گونه قراردادها احتمال بروز ضرر و زیان و نقض عهد را بیش از قراردادهای سنتی افزایش می دهد. از این رو بیمه قراردادهای تجارت الکترونیک به عنوان یکی از زیر شاخه های بیمه مسئولیت قراردادی، اجتناب ناپذیر و ضروری و منطبق با توسعه الکترونیک و انفورماتیک است. در این نوشتار مفهوم تجارت الکترونیک، محاكم صالح در خصوص دعاوی فوق، لزوم بیمه مسئولیت قراردادهای مذکور و ماهیت قرارداد بیمه مسئولیت تجارت الکترونیک و راهکارهای توسعه آن را بررسی و تحلیل می کنیم.

  • مبانی بیمه مسئولیت قراردادهای تجارت الکترونیکی

    تجارت الکترونیک، یکی از مهم ترین مباحث حقوق انفورماتیک و رایانه است که ارتباط تنگاتنگ با علوم فنی مانند دانش رایانه و الکترونیک دارد و در بر دارنده دیدگاه های گوناگون و اندیشه های خلاق است.

    گسترش قراردادهای تجارت الکترونیک و ویژگی های منحصر به فرد این گونه قراردادها احتمال بروز ضرر و زیان و نقض عهد را بیش از قراردادهای سنتی افزایش می دهد. از این رو بیمه قراردادهای تجارت الکترونیک به عنوان یکی از زیر شاخه های بیمه مسئولیت قراردادی، اجتناب ناپذیر و ضروری و منطبق با توسعه الکترونیک و انفورماتیک است. در این نوشتار مفهوم تجارت الکترونیک، محاكم صالح در خصوص دعاوی فوق، لزوم بیمه مسئولیت قراردادهای مذکور و ماهیت قرارداد بیمه مسئولیت تجارت الکترونیک و راهکارهای توسعه آن را بررسی و تحلیل می کنیم.

  • ام پی ال یا حداکثر خسارت محتمل

    هرگاه از بیمه گری خواسته شود که حق بیمه ریسک های فاقد تعرفه از قبیل طرح های مهندسی را مورد محاسبه قرار دهد، در وهله نخست تلاش خود را معطوف آن خواهد کرد که از کیفیت ریسک و خطرهای مرتبط با آن تصور دقیقی کسب نماید. پس مبادرت به ارزیابی ریسک و تعیین حق بیمه متناسب با آن خواهد نمود. به تعبیر ساده­تر، این سؤال را مطرح خواهد کرد که «این ریسک روی هم رفته از چه نوع است و چه حوادثی ممکن است اتفاق افتد؟»

    بیمه گران، به هنگام اتخاذ تصمیم راجع به سهمی از ریسک که مایل به نگهداری و تقبل مسئولیت مربوط به آن می باشند، مقدمتاً نسبت به مشخص کردن وضعیت ریسک از دو جهت اقدام می کنند: نخست با اتکاء به درجه خطر که در عین حال با کل مبلغ خسارات قابل پیش بینی در دوره بیمه تناسب دارد، ریسک را طبقه بندی کرده، سپس همّ خود را مصروف آن می­دارند که حداکثر مبلغ هر خسارتی را که احتمال وقوع دارد، یعنی «حداکثر خسارت محتمل» یا «ام پی ال» را محاسبه نمایند.

    بر همین قیاس، هنگامی که سهمی از یک ریسک به بیمه گر اتکائی پیشنهاد می شود، وی ابتدا خواستار کسب اطلاع از «ام­پی­ال» آن می گردد. سپس با تکیه بر صحت ارزیابی آن و در نظر گرفتن توان مالی و تعهدات جاری خود و نیز حدود مطلوبیت ریسک در مجموع، مبادرت به قبولی درصد مناسبی از آن می کند.

    محاسبه «ام پی ال»، هر چند بر مبنای اوضاع کلی حاکم بر ریسک صورت می گیرد، یک برآورد تخمینی شخصی است که در نهایت به رأی و نظر مسئول این کار بستگی دارد. چنانچه دو نفر کارشناس، هر یک به طور مستقل، به منظور تعیین «ام­پی­ال»، ریسک مشخصی را مورد ارزیابی قرار دهند، حصول نتایج متفاوت از این ارزیابی، امری کاملاً عادی تلقی می گردد. به جز تأثير عنصر انسانی، عوامل سنجش ناپذیر دیگری وجود دارد که ارائه تعریفی صریح از درجه احتمال و ایجاد یک مبنای دقیق برای «ام پی ال» ناممکن می سازد.

    خطا در محاسبه «ام پی ال» ممکن است نتایج وخامت باری را در پی داشته باشد. در صورتی که «ام پی ال» بیش از حد نازل در نظر گرفته شود، ممکن است پس از وقوع خسارت، بیمه گر یا بیمه گران اتکائی ناگزیر از پرداخت مبالغي باشند که از حدود معمول بین آنان بسی فراتر رود.

  • ام پی ال یا حداکثر خسارت محتمل

    هرگاه از بیمه گری خواسته شود که حق بیمه ریسک های فاقد تعرفه از قبیل طرح های مهندسی را مورد محاسبه قرار دهد، در وهله نخست تلاش خود را معطوف آن خواهد کرد که از کیفیت ریسک و خطرهای مرتبط با آن تصور دقیقی کسب نماید. پس مبادرت به ارزیابی ریسک و تعیین حق بیمه متناسب با آن خواهد نمود. به تعبیر ساده­تر، این سؤال را مطرح خواهد کرد که «این ریسک روی هم رفته از چه نوع است و چه حوادثی ممکن است اتفاق افتد؟»

    بیمه گران، به هنگام اتخاذ تصمیم راجع به سهمی از ریسک که مایل به نگهداری و تقبل مسئولیت مربوط به آن می باشند، مقدمتاً نسبت به مشخص کردن وضعیت ریسک از دو جهت اقدام می کنند: نخست با اتکاء به درجه خطر که در عین حال با کل مبلغ خسارات قابل پیش بینی در دوره بیمه تناسب دارد، ریسک را طبقه بندی کرده، سپس همّ خود را مصروف آن می­دارند که حداکثر مبلغ هر خسارتی را که احتمال وقوع دارد، یعنی «حداکثر خسارت محتمل» یا «ام پی ال» را محاسبه نمایند.

    بر همین قیاس، هنگامی که سهمی از یک ریسک به بیمه گر اتکائی پیشنهاد می شود، وی ابتدا خواستار کسب اطلاع از «ام­پی­ال» آن می گردد. سپس با تکیه بر صحت ارزیابی آن و در نظر گرفتن توان مالی و تعهدات جاری خود و نیز حدود مطلوبیت ریسک در مجموع، مبادرت به قبولی درصد مناسبی از آن می کند.

    محاسبه «ام پی ال»، هر چند بر مبنای اوضاع کلی حاکم بر ریسک صورت می گیرد، یک برآورد تخمینی شخصی است که در نهایت به رأی و نظر مسئول این کار بستگی دارد. چنانچه دو نفر کارشناس، هر یک به طور مستقل، به منظور تعیین «ام­پی­ال»، ریسک مشخصی را مورد ارزیابی قرار دهند، حصول نتایج متفاوت از این ارزیابی، امری کاملاً عادی تلقی می گردد. به جز تأثير عنصر انسانی، عوامل سنجش ناپذیر دیگری وجود دارد که ارائه تعریفی صریح از درجه احتمال و ایجاد یک مبنای دقیق برای «ام پی ال» ناممکن می سازد.

    خطا در محاسبه «ام پی ال» ممکن است نتایج وخامت باری را در پی داشته باشد. در صورتی که «ام پی ال» بیش از حد نازل در نظر گرفته شود، ممکن است پس از وقوع خسارت، بیمه گر یا بیمه گران اتکائی ناگزیر از پرداخت مبالغي باشند که از حدود معمول بین آنان بسی فراتر رود.

  • ارزیابی ریسک در بیمه های مقاطعه کاری

    یک پیشنهاد بیمه مشتمل است بر شرح مختصری از ریسک هایی که قرار است تحت پوشش بیمه قرار گیرد. نمونه بخشی از یک پیشنهاد بیمه، شرح مربوط به «ریسک زیان با خسارت وارد به ماشین آلات ساختمانی پیشنهاد دهنده در طی مدت بیمه» می باشد. این شرح موارد زیر را شامل می گردد:

    • هویت پیشنهاد دهنده
    • ارزش دستگاه،
    • محل استقرار دستگاه
    • شرح مختصری از کار قراردادی که دستگاه مزبور در ارتباط با آن مورد استفاده قرار می گیرد و (با توجه به استثنائات بیمه نامه مورد درخواست و سایر محدودیت های از این قبیل)
    • شرحی از انواع زیان یا خسارت
    • انواع علت های بروز خسارت
    • انواع دستگاه­هایی که باید مستثنی شود
    • فرانشیزها و مبالغ بیمه شده ای که باید اعمال گردد

    بیمه گر باید ریسک مورد پیشنهاد را ارزیابی و در خصوص موارد زیر مبادرت به اخذ تصميم نماید ……………

  • ارزیابی ریسک در بیمه های مقاطعه کاری

    یک پیشنهاد بیمه مشتمل است بر شرح مختصری از ریسک هایی که قرار است تحت پوشش بیمه قرار گیرد. نمونه بخشی از یک پیشنهاد بیمه، شرح مربوط به «ریسک زیان با خسارت وارد به ماشین آلات ساختمانی پیشنهاد دهنده در طی مدت بیمه» می باشد. این شرح موارد زیر را شامل می گردد:

    • هویت پیشنهاد دهنده
    • ارزش دستگاه،
    • محل استقرار دستگاه
    • شرح مختصری از کار قراردادی که دستگاه مزبور در ارتباط با آن مورد استفاده قرار می گیرد و (با توجه به استثنائات بیمه نامه مورد درخواست و سایر محدودیت های از این قبیل)
    • شرحی از انواع زیان یا خسارت
    • انواع علت های بروز خسارت
    • انواع دستگاه­هایی که باید مستثنی شود
    • فرانشیزها و مبالغ بیمه شده ای که باید اعمال گردد

    بیمه گر باید ریسک مورد پیشنهاد را ارزیابی و در خصوص موارد زیر مبادرت به اخذ تصميم نماید ……………

  • ویژگی های عمده بیمه نامه های پیمانکاری و نصب

    در متون بیمه نامه های پیمانکاری و نصب، تفاوت های زیادی وجود دارد. این تفاوت ها تا اندازه ای معلول اختلاف در مقاصد و تا حدودی ناشی از این واقعیت است که اشخاص مختلف، مقاصد خود را با عبارت های متفاوت بیان می کنند.

    تفاوت هایی از این قبیل، به ویژه موارد مربوط به حدود پوشش بیمه ای که قرار است عرضه شود، در دنیای رقابت اجتناب ناپذیر است. بیمه نامه های پیمانکاری در غالب موارد، طبق مشخصاتی که بیمه گذار یا مشاوران وی ارائه می کنند تنظیم می شود. حتی ممکن است مشاوران، پیش نویس بیمه نامه را خود تهیه کنند. حدود پوشش تا اندازه زیادی از شرایط قرارداد پیمانکاری و نیز شیوه های متداول در بازاری که ریسک در آن قرار دارد یا در آن بیمه می شود تأثیر می پذیرد.

    تفاوت در شیوه بیان مقصودی معین، نامطلوب و زیانبار است، به ویژه اگر موجب گمراهی خواننده شود یا در تلاش وی به منظور کشف تفسیر صحیح متن (تفسیر حقوقی)، مشکلات و تردیدهای ناخواسته ای ایجاد کند. از دیگر سو، در صورت بروز خسارت، اغلب تهیه کننده پیش نویس است که پیش از همه متضرر می شود چرا که بر ملا شدن این واقعیت که بیمه نامه به هنگام صدور، غلط داشته است به اعتبار وی لطمه وارد می آورد؛ هنگامی که بیمه نامه را فرد غیر متخصصی، یا حتی کارشناسی که با مشخصات قراردادی معینی آشنایی ندارد، صادر می کند، اجتناب از بروز اشتباه بعید می نماید.

  • ویژگی های عمده بیمه نامه های پیمانکاری و نصب

    در متون بیمه نامه های پیمانکاری و نصب، تفاوت های زیادی وجود دارد. این تفاوت ها تا اندازه ای معلول اختلاف در مقاصد و تا حدودی ناشی از این واقعیت است که اشخاص مختلف، مقاصد خود را با عبارت های متفاوت بیان می کنند.

    تفاوت هایی از این قبیل، به ویژه موارد مربوط به حدود پوشش بیمه ای که قرار است عرضه شود، در دنیای رقابت اجتناب ناپذیر است. بیمه نامه های پیمانکاری در غالب موارد، طبق مشخصاتی که بیمه گذار یا مشاوران وی ارائه می کنند تنظیم می شود. حتی ممکن است مشاوران، پیش نویس بیمه نامه را خود تهیه کنند. حدود پوشش تا اندازه زیادی از شرایط قرارداد پیمانکاری و نیز شیوه های متداول در بازاری که ریسک در آن قرار دارد یا در آن بیمه می شود تأثیر می پذیرد.

    تفاوت در شیوه بیان مقصودی معین، نامطلوب و زیانبار است، به ویژه اگر موجب گمراهی خواننده شود یا در تلاش وی به منظور کشف تفسیر صحیح متن (تفسیر حقوقی)، مشکلات و تردیدهای ناخواسته ای ایجاد کند. از دیگر سو، در صورت بروز خسارت، اغلب تهیه کننده پیش نویس است که پیش از همه متضرر می شود چرا که بر ملا شدن این واقعیت که بیمه نامه به هنگام صدور، غلط داشته است به اعتبار وی لطمه وارد می آورد؛ هنگامی که بیمه نامه را فرد غیر متخصصی، یا حتی کارشناسی که با مشخصات قراردادی معینی آشنایی ندارد، صادر می کند، اجتناب از بروز اشتباه بعید می نماید.

  • آثار حقوقی الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی بر خدمات بانکی

    مهم ترین قواعد و اصول سازمان تجارت جهانی در بخش خدمات بانکی، در موافقت نامه­ی عمومی تجارت خدمات (گتس) درج شده است. کشورهایی که قصد عضویت در سازمان تجارت جهانی را دارند، مکلفند تا ساختار حقوقی و اقتصادی خود را در بخش خدمات بانکی، با اصول گتس سازگار سازند و در زمینه هایی که اصول این سند، انعطاف پذیر است، استثنائاتی را متناسب با نیازهای توسعه ای خود بر این اصول وارد کنند زیرا تفاوت بخش خدمات با بخش کالا در این است که برخی اصول گتس در حوزه­ی خدمات از جمله خدمات بانکی، اصولی انعطاف پذیر بوده و کشورهای متقاضی می توانند در زمان مذاکرات الحاق، معافیت ها و استثنائاتی را بر این اصول بار نمایند. ایران نیز به عنوان عضو ناظر این سازمان مکلف است تا از هم اکنون مغایرت­های حقوقی خود در بخش بانکی را شناسایی کند و راهکارهای لازم را برای رفع این مغایرت ها بیندیشد. از آنجا که این موضوع مهم تاکنون در ادبیات حقوقی ما مورد توجه علمی و کاربردی قرار نگرفته است و بسیاری از مقررات کشور در حوزه­ی بانکی با اصول سازمان مغایرت دارد، لذا این مقاله درصدد است تا ضمن برشماری نقاط حقوقی مغایر کشور با اصول گتس در حوزه­ی مزبور، راهکارهای روشن و کاربردی را به قانون گذار و گروه مذاکراتی ایران ارائه دهد.

  • آثار حقوقی الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی بر خدمات بانکی

    مهم ترین قواعد و اصول سازمان تجارت جهانی در بخش خدمات بانکی، در موافقت نامه­ی عمومی تجارت خدمات (گتس) درج شده است. کشورهایی که قصد عضویت در سازمان تجارت جهانی را دارند، مکلفند تا ساختار حقوقی و اقتصادی خود را در بخش خدمات بانکی، با اصول گتس سازگار سازند و در زمینه هایی که اصول این سند، انعطاف پذیر است، استثنائاتی را متناسب با نیازهای توسعه ای خود بر این اصول وارد کنند زیرا تفاوت بخش خدمات با بخش کالا در این است که برخی اصول گتس در حوزه­ی خدمات از جمله خدمات بانکی، اصولی انعطاف پذیر بوده و کشورهای متقاضی می توانند در زمان مذاکرات الحاق، معافیت ها و استثنائاتی را بر این اصول بار نمایند. ایران نیز به عنوان عضو ناظر این سازمان مکلف است تا از هم اکنون مغایرت­های حقوقی خود در بخش بانکی را شناسایی کند و راهکارهای لازم را برای رفع این مغایرت ها بیندیشد. از آنجا که این موضوع مهم تاکنون در ادبیات حقوقی ما مورد توجه علمی و کاربردی قرار نگرفته است و بسیاری از مقررات کشور در حوزه­ی بانکی با اصول سازمان مغایرت دارد، لذا این مقاله درصدد است تا ضمن برشماری نقاط حقوقی مغایر کشور با اصول گتس در حوزه­ی مزبور، راهکارهای روشن و کاربردی را به قانون گذار و گروه مذاکراتی ایران ارائه دهد.

  • ارزیابی ریسک هاي توسعه فناوري تجهیزات صنعت نفت و گاز (نمونه مته هاي حفاري)

    بومی سازي فناوري هاي پیشرفته و راهبردي صنعت نفت و گاز، یکی از اولویت هاي کلیدي صنعت نفت کشور در طـول یـک دهـه اخیـربوده است. از آنجایی که هزینه توسعه فناوري در بخش تجهیزات صنعت نفت بسیار زیاد است، شناسایی انواع ریسک­هاي موجـود در ایـن پروژه ها، کمک زیادي به سرمایه گذاران و توسعه دهندگان فناوري در این حوزه می کند. این پژوهش تلاش دارد تا به ایـن سـؤال اساسـی پاسخ دهد که ریسک هاي توسعه فناوري تجهیزات در صنعت نفت و گاز با تأکید بر مته هاي حفاري چه هستند. براي پاسخ به این سـؤال کلیدي، از طریق مرور ادبیات و مصاحبه با متخصصان و صاحب نظران در حوزه توسعه فناوري مته هاي حفاري، 38 ریسـک، شناسـایی و در پنج بعد ریسک هاي نهادي و قانونی، فناورانه، بازار، مالی و عملیاتی طبقـه بنـدي شـدند. بـه منظـور ارزیـابی ایـن ریسـک هـا از روش تجزیه تحلیل عوامل شکست و آثار آن FMEA)) استفاده شد و براسـاس سـه شـاخص شـدت تأثیرگـذاري، احتمـال وقـوع و احتمـال شناسایی، اولویت هر یک از ریسک ها احصاء شد. از میان آن ها پنج ریسک به عنوان ریسک هاي با عدد اولویت ریسک بالاتر ارزیـابی شـد.

    لزوم ارائه ضمانت نامه هاي با مبالغ زیاد، عدم موافقت شرکت هاي بهره بردار با تست آزمایشی محصـول داخلـی و تغییـرات شـاخص هـاي اقتصاد کلان، از مهم ترین ریسک هاي شناسایی شده بودند. ارائه تسهیلات مناسـب بـه منظـور صـدور ضـمانت­نامـه بـراي شـرکت هـاي توسعه دهنده مته هاي حفاري و ایجاد محیط هاي واقعی براي تست نمونه هاي اولیـه و محصـولات نهـایی، از مهمتـرین پیشـنهادها بـه سیاستگذاران هستند. همچنین حصول اطمینان از حداقل تقاضاي شرکت­هاي بهره بردار پیش از ورود به فرآیند بـومی سـازي و دقـت در انتخاب شریک خارجی براساس توان تخصصی، اهداف و سابقه قبلی آن، از مهم ترین پیشنهادها به مدیران شـرکت هـاي توسـعه دهنـده مته هاي حفاري اند.

  • ارزیابی ریسک هاي توسعه فناوري تجهیزات صنعت نفت و گاز (نمونه مته هاي حفاري)

    بومی سازي فناوري هاي پیشرفته و راهبردي صنعت نفت و گاز، یکی از اولویت هاي کلیدي صنعت نفت کشور در طـول یـک دهـه اخیـربوده است. از آنجایی که هزینه توسعه فناوري در بخش تجهیزات صنعت نفت بسیار زیاد است، شناسایی انواع ریسک­هاي موجـود در ایـن پروژه ها، کمک زیادي به سرمایه گذاران و توسعه دهندگان فناوري در این حوزه می کند. این پژوهش تلاش دارد تا به ایـن سـؤال اساسـی پاسخ دهد که ریسک هاي توسعه فناوري تجهیزات در صنعت نفت و گاز با تأکید بر مته هاي حفاري چه هستند. براي پاسخ به این سـؤال کلیدي، از طریق مرور ادبیات و مصاحبه با متخصصان و صاحب نظران در حوزه توسعه فناوري مته هاي حفاري، 38 ریسـک، شناسـایی و در پنج بعد ریسک هاي نهادي و قانونی، فناورانه، بازار، مالی و عملیاتی طبقـه بنـدي شـدند. بـه منظـور ارزیـابی ایـن ریسـک هـا از روش تجزیه تحلیل عوامل شکست و آثار آن FMEA)) استفاده شد و براسـاس سـه شـاخص شـدت تأثیرگـذاري، احتمـال وقـوع و احتمـال شناسایی، اولویت هر یک از ریسک ها احصاء شد. از میان آن ها پنج ریسک به عنوان ریسک هاي با عدد اولویت ریسک بالاتر ارزیـابی شـد.

    لزوم ارائه ضمانت نامه هاي با مبالغ زیاد، عدم موافقت شرکت هاي بهره بردار با تست آزمایشی محصـول داخلـی و تغییـرات شـاخص هـاي اقتصاد کلان، از مهم ترین ریسک هاي شناسایی شده بودند. ارائه تسهیلات مناسـب بـه منظـور صـدور ضـمانت­نامـه بـراي شـرکت هـاي توسعه دهنده مته هاي حفاري و ایجاد محیط هاي واقعی براي تست نمونه هاي اولیـه و محصـولات نهـایی، از مهمتـرین پیشـنهادها بـه سیاستگذاران هستند. همچنین حصول اطمینان از حداقل تقاضاي شرکت­هاي بهره بردار پیش از ورود به فرآیند بـومی سـازي و دقـت در انتخاب شریک خارجی براساس توان تخصصی، اهداف و سابقه قبلی آن، از مهم ترین پیشنهادها به مدیران شـرکت هـاي توسـعه دهنـده مته هاي حفاري اند.

  • لزوم تعامل موثرتر بیمه با صنعت نفت و گاز

    پس از گذشت سال هاى متمادى از اكتشاف نفت در كشورمان و با وجود ريسك هاى متنوع و فراوان، هنوز اين صنعت مديريت ريسك صحيح و به روزى نداشته و كماكان به صورت سنتى اداره می شود. مقايسه اى مختصر با ساير كشورهاى دنيا نشان مى دهد كه در اين زمينه در صنعت نفت كشورمان فعاليت چشمگيرى انجام نشده است. در اين مقاله سعى شده از طريق تجزيه و تحليل منابع و امكانات و هم چنين مشكلات پيشرو در صنعت نفت و گاز و بيمه و عدم تناسب آن ها با يكديگر در كشورمان، به علل اين معضل پرداخته شود. بی شك عوامل متعددى در توسعه يا ركود يك پديده دخيل هستند ولى تا زمان وقوع مشكلات و موانع عزمى جدى جهت شناسايى آن ها وجود ندارد. در اين مقاله برخی از این مشکلات بررسی شده و راه های برون رفت از آن ها نیز پیشنهاد شده است.

     

  • لزوم تعامل موثرتر بیمه با صنعت نفت و گاز

    پس از گذشت سال هاى متمادى از اكتشاف نفت در كشورمان و با وجود ريسك هاى متنوع و فراوان، هنوز اين صنعت مديريت ريسك صحيح و به روزى نداشته و كماكان به صورت سنتى اداره می شود. مقايسه اى مختصر با ساير كشورهاى دنيا نشان مى دهد كه در اين زمينه در صنعت نفت كشورمان فعاليت چشمگيرى انجام نشده است. در اين مقاله سعى شده از طريق تجزيه و تحليل منابع و امكانات و هم چنين مشكلات پيشرو در صنعت نفت و گاز و بيمه و عدم تناسب آن ها با يكديگر در كشورمان، به علل اين معضل پرداخته شود. بی شك عوامل متعددى در توسعه يا ركود يك پديده دخيل هستند ولى تا زمان وقوع مشكلات و موانع عزمى جدى جهت شناسايى آن ها وجود ندارد. در اين مقاله برخی از این مشکلات بررسی شده و راه های برون رفت از آن ها نیز پیشنهاد شده است.

     

  • قلمرو تعهد بیمه گذار در ارائه اطلاعات مؤثر

    ارائه اطلاعات مؤثر در عقد بیمه به عنوان یکی از تعهدات بیمه گذار در نظام های حقوقی مختلف مباحث قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. دلیل آن نیز به خاطر ویژگی ها و اوصاف خاص این عقد و تفاوت هایی است که با سایر قراردادها دارد. قلمرو تعهد بیمه گذار در این خصوص بر محور ارائه و افشای حقایق عمده مورد بحث قرار می گیرد. در تعیین این حقایق به عنوان یک مسئله فنی معیارهای متعددی مانند معیار درجه تأثير، معیار بیمه گر محتاط و معیار بیمه­گذار معقول، قابل ارائه است. همچنین موارد متعددی وجود دارد که بیمه گذار تعهدی به ارائه اطلاعات در این خصوص نداشته و از طرف دیگر این تعهد او از لحاظ زمانی نیز در برخی موارد و بر حسب نوع قرارداد محدود می شود. این نوشتار پس از بیان مسئله، در صدد بررسی مطلب مورد بحث در جوانب مربوط به آن می باشد.

  • قلمرو تعهد بیمه گذار در ارائه اطلاعات مؤثر

    ارائه اطلاعات مؤثر در عقد بیمه به عنوان یکی از تعهدات بیمه گذار در نظام های حقوقی مختلف مباحث قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. دلیل آن نیز به خاطر ویژگی ها و اوصاف خاص این عقد و تفاوت هایی است که با سایر قراردادها دارد. قلمرو تعهد بیمه گذار در این خصوص بر محور ارائه و افشای حقایق عمده مورد بحث قرار می گیرد. در تعیین این حقایق به عنوان یک مسئله فنی معیارهای متعددی مانند معیار درجه تأثير، معیار بیمه گر محتاط و معیار بیمه­گذار معقول، قابل ارائه است. همچنین موارد متعددی وجود دارد که بیمه گذار تعهدی به ارائه اطلاعات در این خصوص نداشته و از طرف دیگر این تعهد او از لحاظ زمانی نیز در برخی موارد و بر حسب نوع قرارداد محدود می شود. این نوشتار پس از بیان مسئله، در صدد بررسی مطلب مورد بحث در جوانب مربوط به آن می باشد.

  • بیمه کیفیت ساختمان (عیوب اساسی) در ایران و جهان

    بيمه به عنوان مكانيزم انتقال ريسك با ايجاد امنيت خاطر و آرامش روحي در اجراي پروژه هاي عمراني و زيربنايي و همچنين بهره­برداري از اين پروژه هـا نقـش مهـم و اساسي ايفا مي نمايد. يكي از بيمه نامه هايي كه اخيراً در ايران براي دريافت پايان كار ساختمان هاي عمومي و مجتمع هاي مسكوني آپارتماني ارائه گرديده است، بيمـه نامه­ي كيفيت ساختمان (عيوب اساسي و پنهان ساختمان) مي باشد كه جزء بيمه هاي دوره بهره برداري سازه مي باشد. طبق اين بيمه نامه هرگونه خسارت فيزيكي در سازه­ي اصلي ساختمان كه در اثر طراحي و مشكلات زمان اجراي سازه باشد كه خود را در زمان بهره برداري بلند مدت نمايان سازد، تحت پوشش بيمه قرار خواهد گرفت.

    بيمه نامه كيفيت ساختمان در كشور ما داراي مزايا و معايبي مي باشد كه جزء ويژگي هاي اكثر بيمه هاي نو پا در يك كشور مي باشد. در اين راستا با توجه به انجام مطالعات و تحقيقات آماري صورت گرفته در اين تحقيق مي توان به شناسايي ويژگي هاي اين نوع بيمه­نامه جديد و مقايسه با نمونه هاي مشابه در ديگر كشورها پرداخت. در كشور ما مي توان  حق بيمه بالا را يكي از معايب اين بيمه­نامه دانست كه بسياري از شركت هاي عمراني از ميزان آن ناراضي مي باشند. اما در كنار آن ايجاد اطمينان و جلب رضايت مشتري و بالا رفتن كيفيت ساخت، جزء مزاياي اين بيمه نامه در كشور محسوب مي شود.

      

  • بیمه کیفیت ساختمان (عیوب اساسی) در ایران و جهان

    بيمه به عنوان مكانيزم انتقال ريسك با ايجاد امنيت خاطر و آرامش روحي در اجراي پروژه هاي عمراني و زيربنايي و همچنين بهره­برداري از اين پروژه هـا نقـش مهـم و اساسي ايفا مي نمايد. يكي از بيمه نامه هايي كه اخيراً در ايران براي دريافت پايان كار ساختمان هاي عمومي و مجتمع هاي مسكوني آپارتماني ارائه گرديده است، بيمـه نامه­ي كيفيت ساختمان (عيوب اساسي و پنهان ساختمان) مي باشد كه جزء بيمه هاي دوره بهره برداري سازه مي باشد. طبق اين بيمه نامه هرگونه خسارت فيزيكي در سازه­ي اصلي ساختمان كه در اثر طراحي و مشكلات زمان اجراي سازه باشد كه خود را در زمان بهره برداري بلند مدت نمايان سازد، تحت پوشش بيمه قرار خواهد گرفت.

    بيمه نامه كيفيت ساختمان در كشور ما داراي مزايا و معايبي مي باشد كه جزء ويژگي هاي اكثر بيمه هاي نو پا در يك كشور مي باشد. در اين راستا با توجه به انجام مطالعات و تحقيقات آماري صورت گرفته در اين تحقيق مي توان به شناسايي ويژگي هاي اين نوع بيمه­نامه جديد و مقايسه با نمونه هاي مشابه در ديگر كشورها پرداخت. در كشور ما مي توان  حق بيمه بالا را يكي از معايب اين بيمه­نامه دانست كه بسياري از شركت هاي عمراني از ميزان آن ناراضي مي باشند. اما در كنار آن ايجاد اطمينان و جلب رضايت مشتري و بالا رفتن كيفيت ساخت، جزء مزاياي اين بيمه نامه در كشور محسوب مي شود.

      

منو اصلی