• آیا وسایل حفاظت فردی می توانند در پیشگیری از حوادث مؤثر باشند

    در قسمت اول مقاله، پس از تعریف حادثه فلوچارت پروسه حادثه نشان داده شده و روش های پیشگیری از حادثه معرفی شده­اند. روش های پیشگیری خود نمایانگر این نکته هستند که وسایل حفاظت فردی نقشی در پیشگیری ندارند. اما با توجه به فلوچارت مزبور معلوم می گردد که وسایل حفاظت فردی در جلوگیری یا کاهش نتایج و عواقب حادثه بسیار مؤثرند.

    در قسمت دوم مقاله، نتایج حاصل از یک پروژه تحقیقاتی که به صورت پرسشنامه ای در مورد یک گروه نمونه ۱۰۰ نفری که از کارکنان بخشی از صنعت برق انتخاب شده بودند، انجام گردیده و مورد تجزیه و تحلیل مجدد قرار گرفته است. هیستوگرام های مربوط به درصد استفاده از وسایل حفاظت فردی و دلایل عدم استفاده که از نتایج تحقیق مزبور تهیه شده نشان دادند که کارکنان صنعت برق کمربند ایمنی را خیلی بهتر از لباس کار قبول دارند و مورد استفاده قرار می دهند. لذا نتیجه گیری گردید که وقتی کارایی وسیله حفاظت فردی کاملاً به اثبات رسیده باشد به آسانی از طرف کارکنان مورد استفاده قرار می گیرد. در پایان برای مسئولین و کارفرمایان توصیه شده است که ضمن اهمیت دادن به نقش وسایل حفاظت فردی سعی نمایند که در هر کار و برنامه ای استفاده از وسایل حفاظت فردی مخصوص آن کار را الزامی کنند و در مورد وسایل نه چندان مربوط به کار، اصرار زیادی معمول ندارند.

  • آیا وسایل حفاظت فردی می توانند در پیشگیری از حوادث مؤثر باشند

    در قسمت اول مقاله، پس از تعریف حادثه فلوچارت پروسه حادثه نشان داده شده و روش های پیشگیری از حادثه معرفی شده­اند. روش های پیشگیری خود نمایانگر این نکته هستند که وسایل حفاظت فردی نقشی در پیشگیری ندارند. اما با توجه به فلوچارت مزبور معلوم می گردد که وسایل حفاظت فردی در جلوگیری یا کاهش نتایج و عواقب حادثه بسیار مؤثرند.

    در قسمت دوم مقاله، نتایج حاصل از یک پروژه تحقیقاتی که به صورت پرسشنامه ای در مورد یک گروه نمونه ۱۰۰ نفری که از کارکنان بخشی از صنعت برق انتخاب شده بودند، انجام گردیده و مورد تجزیه و تحلیل مجدد قرار گرفته است. هیستوگرام های مربوط به درصد استفاده از وسایل حفاظت فردی و دلایل عدم استفاده که از نتایج تحقیق مزبور تهیه شده نشان دادند که کارکنان صنعت برق کمربند ایمنی را خیلی بهتر از لباس کار قبول دارند و مورد استفاده قرار می دهند. لذا نتیجه گیری گردید که وقتی کارایی وسیله حفاظت فردی کاملاً به اثبات رسیده باشد به آسانی از طرف کارکنان مورد استفاده قرار می گیرد. در پایان برای مسئولین و کارفرمایان توصیه شده است که ضمن اهمیت دادن به نقش وسایل حفاظت فردی سعی نمایند که در هر کار و برنامه ای استفاده از وسایل حفاظت فردی مخصوص آن کار را الزامی کنند و در مورد وسایل نه چندان مربوط به کار، اصرار زیادی معمول ندارند.

  • آینده بیمه هوانوردی

    گزارش بیمه و آینده هوانوردی، مورد تجزیه و تحلیل صنعت هوانوردی قرار گرفته و در دانشگاه ایلی­نویز جنوبی در تاریخ ۲۶ سپتامبر سال ۲۰۰۰ به چاپ رسیده است. این گزارش دارای دو مقدمه می باشد و در خصوص آینده صنعت هوانوردی و تأثیرات افزایش حق بیمه بحث می کند. زمانی که این صنعت در حال ورود به هزاره جدید است، صنعت بیمه با مشکلاتی روبروست که صنعت هوانوردی نیز با آن درگیر است. ادامه حیات صنعت هوانوردی روز سخت تر می شود، تهدید فروپاشی مالی وقتی دعوای حقوقی مطرح می شود صورت واقعی به خود می گیرد. هوانوردی عمومی ممکن است بر اثر فشارهای وارده عملکردش را به سوی انجام کسب و کار تغییر دهد و بیشتر به خطوط هوایی نظامی و بازرگانی مشابهت پیدا کند. فقط می توان امیدوار بود که جامعه موضعش را نسبت به صنعت هوانوردی و دعاوی حقوقی که آن را احاطه کرده تغییر دهد.

  • آینده بیمه هوانوردی

    گزارش بیمه و آینده هوانوردی، مورد تجزیه و تحلیل صنعت هوانوردی قرار گرفته و در دانشگاه ایلی­نویز جنوبی در تاریخ ۲۶ سپتامبر سال ۲۰۰۰ به چاپ رسیده است. این گزارش دارای دو مقدمه می باشد و در خصوص آینده صنعت هوانوردی و تأثیرات افزایش حق بیمه بحث می کند. زمانی که این صنعت در حال ورود به هزاره جدید است، صنعت بیمه با مشکلاتی روبروست که صنعت هوانوردی نیز با آن درگیر است. ادامه حیات صنعت هوانوردی روز سخت تر می شود، تهدید فروپاشی مالی وقتی دعوای حقوقی مطرح می شود صورت واقعی به خود می گیرد. هوانوردی عمومی ممکن است بر اثر فشارهای وارده عملکردش را به سوی انجام کسب و کار تغییر دهد و بیشتر به خطوط هوایی نظامی و بازرگانی مشابهت پیدا کند. فقط می توان امیدوار بود که جامعه موضعش را نسبت به صنعت هوانوردی و دعاوی حقوقی که آن را احاطه کرده تغییر دهد.

  • ارزیابی ریسک هاي توسعه فناوري تجهیزات صنعت نفت و گاز (نمونه مته هاي حفاري)

    بومی سازي فناوري هاي پیشرفته و راهبردي صنعت نفت و گاز، یکی از اولویت هاي کلیدي صنعت نفت کشور در طـول یـک دهـه اخیـربوده است. از آنجایی که هزینه توسعه فناوري در بخش تجهیزات صنعت نفت بسیار زیاد است، شناسایی انواع ریسک­هاي موجـود در ایـن پروژه ها، کمک زیادي به سرمایه گذاران و توسعه دهندگان فناوري در این حوزه می کند. این پژوهش تلاش دارد تا به ایـن سـؤال اساسـی پاسخ دهد که ریسک هاي توسعه فناوري تجهیزات در صنعت نفت و گاز با تأکید بر مته هاي حفاري چه هستند. براي پاسخ به این سـؤال کلیدي، از طریق مرور ادبیات و مصاحبه با متخصصان و صاحب نظران در حوزه توسعه فناوري مته هاي حفاري، 38 ریسـک، شناسـایی و در پنج بعد ریسک هاي نهادي و قانونی، فناورانه، بازار، مالی و عملیاتی طبقـه بنـدي شـدند. بـه منظـور ارزیـابی ایـن ریسـک هـا از روش تجزیه تحلیل عوامل شکست و آثار آن FMEA)) استفاده شد و براسـاس سـه شـاخص شـدت تأثیرگـذاري، احتمـال وقـوع و احتمـال شناسایی، اولویت هر یک از ریسک ها احصاء شد. از میان آن ها پنج ریسک به عنوان ریسک هاي با عدد اولویت ریسک بالاتر ارزیـابی شـد.

    لزوم ارائه ضمانت نامه هاي با مبالغ زیاد، عدم موافقت شرکت هاي بهره بردار با تست آزمایشی محصـول داخلـی و تغییـرات شـاخص هـاي اقتصاد کلان، از مهم ترین ریسک هاي شناسایی شده بودند. ارائه تسهیلات مناسـب بـه منظـور صـدور ضـمانت­نامـه بـراي شـرکت هـاي توسعه دهنده مته هاي حفاري و ایجاد محیط هاي واقعی براي تست نمونه هاي اولیـه و محصـولات نهـایی، از مهمتـرین پیشـنهادها بـه سیاستگذاران هستند. همچنین حصول اطمینان از حداقل تقاضاي شرکت­هاي بهره بردار پیش از ورود به فرآیند بـومی سـازي و دقـت در انتخاب شریک خارجی براساس توان تخصصی، اهداف و سابقه قبلی آن، از مهم ترین پیشنهادها به مدیران شـرکت هـاي توسـعه دهنـده مته هاي حفاري اند.

  • ارزیابی ریسک هاي توسعه فناوري تجهیزات صنعت نفت و گاز (نمونه مته هاي حفاري)

    بومی سازي فناوري هاي پیشرفته و راهبردي صنعت نفت و گاز، یکی از اولویت هاي کلیدي صنعت نفت کشور در طـول یـک دهـه اخیـربوده است. از آنجایی که هزینه توسعه فناوري در بخش تجهیزات صنعت نفت بسیار زیاد است، شناسایی انواع ریسک­هاي موجـود در ایـن پروژه ها، کمک زیادي به سرمایه گذاران و توسعه دهندگان فناوري در این حوزه می کند. این پژوهش تلاش دارد تا به ایـن سـؤال اساسـی پاسخ دهد که ریسک هاي توسعه فناوري تجهیزات در صنعت نفت و گاز با تأکید بر مته هاي حفاري چه هستند. براي پاسخ به این سـؤال کلیدي، از طریق مرور ادبیات و مصاحبه با متخصصان و صاحب نظران در حوزه توسعه فناوري مته هاي حفاري، 38 ریسـک، شناسـایی و در پنج بعد ریسک هاي نهادي و قانونی، فناورانه، بازار، مالی و عملیاتی طبقـه بنـدي شـدند. بـه منظـور ارزیـابی ایـن ریسـک هـا از روش تجزیه تحلیل عوامل شکست و آثار آن FMEA)) استفاده شد و براسـاس سـه شـاخص شـدت تأثیرگـذاري، احتمـال وقـوع و احتمـال شناسایی، اولویت هر یک از ریسک ها احصاء شد. از میان آن ها پنج ریسک به عنوان ریسک هاي با عدد اولویت ریسک بالاتر ارزیـابی شـد.

    لزوم ارائه ضمانت نامه هاي با مبالغ زیاد، عدم موافقت شرکت هاي بهره بردار با تست آزمایشی محصـول داخلـی و تغییـرات شـاخص هـاي اقتصاد کلان، از مهم ترین ریسک هاي شناسایی شده بودند. ارائه تسهیلات مناسـب بـه منظـور صـدور ضـمانت­نامـه بـراي شـرکت هـاي توسعه دهنده مته هاي حفاري و ایجاد محیط هاي واقعی براي تست نمونه هاي اولیـه و محصـولات نهـایی، از مهمتـرین پیشـنهادها بـه سیاستگذاران هستند. همچنین حصول اطمینان از حداقل تقاضاي شرکت­هاي بهره بردار پیش از ورود به فرآیند بـومی سـازي و دقـت در انتخاب شریک خارجی براساس توان تخصصی، اهداف و سابقه قبلی آن، از مهم ترین پیشنهادها به مدیران شـرکت هـاي توسـعه دهنـده مته هاي حفاري اند.

  • بررسی تخصیص مسئولیت ریسک های سیلان و فوران در قراردادهای حفاری دریایی

    از 150 سال پيش كه اكتشاف نفت آغاز شد، تاكنون پيشرفت هاي چـشمگيري در فنـاوري هـاي اكتـشاف رخ داده است، با وجود اين، هم اكنون نيز «حفاري» تنها روش تعيين قطعي وجود يا نبود مخـازن هيـدروكربني در سـازند است. با توجه به ماهيت حفاري و نبود اطلاعات كافي در حوزه مورد اكتشاف، ريسك هـاي پنهـاني در آن نهفتـه است. از جمله آن ها گمگشتگي گردشي گل حفاري است كه به سيلان و فوران منجر مي شـود. مـديريت ريـسك در قراردادهاي حفاري اكتشافي دريايي از اهميت ويژهاي برخوردار است. از مهم­ترين روش هاي مديريت ريـسك «بيمه» است. در مقاله حاضر ضمن بررسي تخصيص ريسك هاي سيلان و فوران بين اپراتور و پيمانكـار حفـاري، در سه دسته اصلي قراردادهاي حفاري مرسوم در بازار شامل قراردادهاي حفاري روزانه، كليد در دست و عمقـي، مشخص مي شود كه صرفاً بخشي از ريسك هاي موجود در عمليات با توجه بـه معيارهـاي بيمـه پـذيري از طريـق بيمه نامه هاي استاندارد در بازار ماهيت بيمه پذير دارند. ريسك سيلان در بيمه نامه­هـاي اكتـشاف و توسـعه انـرژي استاندارد پوشش داده نمي شود و ريسك فوران با تعريف خـارج  از كنتـرل شـدن  چـاه  در  بيمـه نامـه هـاي مـذكور بيمه پذير است.

  • بررسی تخصیص مسئولیت ریسک های سیلان و فوران در قراردادهای حفاری دریایی

    از 150 سال پيش كه اكتشاف نفت آغاز شد، تاكنون پيشرفت هاي چـشمگيري در فنـاوري هـاي اكتـشاف رخ داده است، با وجود اين، هم اكنون نيز «حفاري» تنها روش تعيين قطعي وجود يا نبود مخـازن هيـدروكربني در سـازند است. با توجه به ماهيت حفاري و نبود اطلاعات كافي در حوزه مورد اكتشاف، ريسك هـاي پنهـاني در آن نهفتـه است. از جمله آن ها گمگشتگي گردشي گل حفاري است كه به سيلان و فوران منجر مي شـود. مـديريت ريـسك در قراردادهاي حفاري اكتشافي دريايي از اهميت ويژهاي برخوردار است. از مهم­ترين روش هاي مديريت ريـسك «بيمه» است. در مقاله حاضر ضمن بررسي تخصيص ريسك هاي سيلان و فوران بين اپراتور و پيمانكـار حفـاري، در سه دسته اصلي قراردادهاي حفاري مرسوم در بازار شامل قراردادهاي حفاري روزانه، كليد در دست و عمقـي، مشخص مي شود كه صرفاً بخشي از ريسك هاي موجود در عمليات با توجه بـه معيارهـاي بيمـه پـذيري از طريـق بيمه نامه هاي استاندارد در بازار ماهيت بيمه پذير دارند. ريسك سيلان در بيمه نامه­هـاي اكتـشاف و توسـعه انـرژي استاندارد پوشش داده نمي شود و ريسك فوران با تعريف خـارج  از كنتـرل شـدن  چـاه  در  بيمـه نامـه هـاي مـذكور بيمه پذير است.

  • بررسی تطبیقی وضعیت و آثار شرط عدم مسئولیت در بیمه های بازرگانی در نظام حقوقی ایران و انگلیس

    شرط عدم مسئولیت در بیمه کمتر مورد توجه پژوهشگران و قوانین موجود قرار گرفته است. مبهم بودن وضعیت این شروط و ارجاع وضعیت این شروط به شرایط خصوصی بیمه نامه، با توجه به الحاقی بودن عقد بیمه و قدرت معاملاتی برتر شرکت های بیمه گر امری قابل انتقاد بوده که غالباً نیز به ضرر بیمه گذاران و ذینفع بیمه نامه ها منتهی می شود. هر چند با استفاده از برخی از مبانی حقوقی می­توان شرط عدم مسئولیت نسبت به تعهد اصلی بیمه گر را باطل اعلام کرد، اما این ابهام در مورد تعهدات فرعی بیمه گرکماکان ادامه دارد. همچنین در مواردی که شرط عدم مسئولیت جزئی بوده، هرچند چنین شرطی ناظر بر تعهد اصلی نیز باشد، با توجه به اینکه چنین شرطی اثر کلی عقد بیمه را از بین نمی برد، نمی توان باطل و یا مبطل عقد بیمه دانست، اما به صورت کلی ارجاع وضعیت شرط عدم مسئولیت به شرایط خصوصی باب سوء استفاده را باز کرده است. به همین دلیل بازنگری در قوانین و مقررات موجود، از این منظر امری ضروری به نظر می رسد.

  • بررسی تطبیقی وضعیت و آثار شرط عدم مسئولیت در بیمه های بازرگانی در نظام حقوقی ایران و انگلیس

    شرط عدم مسئولیت در بیمه کمتر مورد توجه پژوهشگران و قوانین موجود قرار گرفته است. مبهم بودن وضعیت این شروط و ارجاع وضعیت این شروط به شرایط خصوصی بیمه نامه، با توجه به الحاقی بودن عقد بیمه و قدرت معاملاتی برتر شرکت های بیمه گر امری قابل انتقاد بوده که غالباً نیز به ضرر بیمه گذاران و ذینفع بیمه نامه ها منتهی می شود. هر چند با استفاده از برخی از مبانی حقوقی می­توان شرط عدم مسئولیت نسبت به تعهد اصلی بیمه گر را باطل اعلام کرد، اما این ابهام در مورد تعهدات فرعی بیمه گرکماکان ادامه دارد. همچنین در مواردی که شرط عدم مسئولیت جزئی بوده، هرچند چنین شرطی ناظر بر تعهد اصلی نیز باشد، با توجه به اینکه چنین شرطی اثر کلی عقد بیمه را از بین نمی برد، نمی توان باطل و یا مبطل عقد بیمه دانست، اما به صورت کلی ارجاع وضعیت شرط عدم مسئولیت به شرایط خصوصی باب سوء استفاده را باز کرده است. به همین دلیل بازنگری در قوانین و مقررات موجود، از این منظر امری ضروری به نظر می رسد.

  • بررسی رفتارهای گودهای پایدار شده به روش میخکوبی در کنج های 270 درجه به روش تفاضل محدود 3 بعدی

    هر سیستم میخ کوبي خاک یکي از روش های تسلیح خاک مي باشد که امروزه به طور گسترده جهت پایدارسازی گودبرداریها مورد استفاده قرار مي گیرد. بررسي رفتار تنش – تغییر شکل گودهای پایدار شده به روش میخ کوبي معمولاً به صورت دو بعدی صورت گرفته و حتي در صورت انجام تحلیل های سه بعدی، اقدام به مدلسازی یک طول از دیوار به اندازه فاصله محور به محور میخ ها پرداخته مي شود که توانایي پیش بیني رفتار چنین گودهایي را در جاهایي که گود در کنج ها قرار مي گیرد ندارد. در این مقاله در ابتدا به صحت سنجي مدلسازی عددی سیستم میخ کوبي تحت شرایط سرویس به واسطه روش تفاضل محدود سه بعدی پرداخته شده و از المان های سازه ای کابل و پوسته به ترتیب جهت اندرکنش صحیح میخ با خاک و رویه با خاک استفاده شده است. سپس اقدام به مدلسازی رفتار سیستم میخ کوبي در کنج ها پرداخته و نتایج آن ارائه مي شود.

  • بررسی رفتارهای گودهای پایدار شده به روش میخکوبی در کنج های 270 درجه به روش تفاضل محدود 3 بعدی

    هر سیستم میخ کوبي خاک یکي از روش های تسلیح خاک مي باشد که امروزه به طور گسترده جهت پایدارسازی گودبرداریها مورد استفاده قرار مي گیرد. بررسي رفتار تنش – تغییر شکل گودهای پایدار شده به روش میخ کوبي معمولاً به صورت دو بعدی صورت گرفته و حتي در صورت انجام تحلیل های سه بعدی، اقدام به مدلسازی یک طول از دیوار به اندازه فاصله محور به محور میخ ها پرداخته مي شود که توانایي پیش بیني رفتار چنین گودهایي را در جاهایي که گود در کنج ها قرار مي گیرد ندارد. در این مقاله در ابتدا به صحت سنجي مدلسازی عددی سیستم میخ کوبي تحت شرایط سرویس به واسطه روش تفاضل محدود سه بعدی پرداخته شده و از المان های سازه ای کابل و پوسته به ترتیب جهت اندرکنش صحیح میخ با خاک و رویه با خاک استفاده شده است. سپس اقدام به مدلسازی رفتار سیستم میخ کوبي در کنج ها پرداخته و نتایج آن ارائه مي شود.

  • بررسی روابط بین زیرسیسستم مدیریت دانش و مؤلفه های هوش سازمانی در سازمان یادگیرنده

    هدف از اين پژوهش بررسي رابطه بين زير سيستم مديريت دانش در سازمان يادگيرنده و هوش سازماني و مؤلفه هاي آن در پتروشيمي تبريز است. روش تحقيق حاضر از نوع توصيفي همبستگي بوده و نمونه هاي تحقيق شامل 172 نفر از كاركنان سطوح شغلي كارشناس و كارشناس ارشد پتروشيمي تبريز و به صورت تصادفي انتخاب شد. ابزار تحقيق شامل پرسشنامه مديريت دانش ماركوارت با ضريب آلفاي كرونباخ 901/0 و پرسشنامه هوش سازماني آلبرخت با ضريب آلفاي كرونباخ 968/0 و پرسشنامه ويژگي هاي جمعيت شناختي بوده است. نتايج پژوهش نشان داد كه بر اساس ضريب همبستگي پيرسون علاوه بر وجود رابطه مثبت و معنادار بين زيرسيستم مديريت دانش و هوش سازماني (ضريب همبستگي 782/0و 01/0 p <، بين زيرسيستم مديريت دانش و تمامي مؤلفه هاي هوش سازماني رابطه مثبت و معنادار وجود دارد) ضرايب همبستگي از 484/0 براي چشم انداز استراتژيك تا 727/0 براي سرنوشت مشترك در سطح 01/0p <  معنادار بوده است در نهايت، نتايج تحليل رگرسيون گام به گام نشان داد كه از بين مؤلفه هاي هوش سازماني، سرنوشت مشترك، كاربرد دانش و اتحاد و توافق قادر به پيش بيني معنادار زيرسيستم مديريت دانش در سازمان يادگيرنده هستند.

  • بررسی روابط بین زیرسیسستم مدیریت دانش و مؤلفه های هوش سازمانی در سازمان یادگیرنده

    هدف از اين پژوهش بررسي رابطه بين زير سيستم مديريت دانش در سازمان يادگيرنده و هوش سازماني و مؤلفه هاي آن در پتروشيمي تبريز است. روش تحقيق حاضر از نوع توصيفي همبستگي بوده و نمونه هاي تحقيق شامل 172 نفر از كاركنان سطوح شغلي كارشناس و كارشناس ارشد پتروشيمي تبريز و به صورت تصادفي انتخاب شد. ابزار تحقيق شامل پرسشنامه مديريت دانش ماركوارت با ضريب آلفاي كرونباخ 901/0 و پرسشنامه هوش سازماني آلبرخت با ضريب آلفاي كرونباخ 968/0 و پرسشنامه ويژگي هاي جمعيت شناختي بوده است. نتايج پژوهش نشان داد كه بر اساس ضريب همبستگي پيرسون علاوه بر وجود رابطه مثبت و معنادار بين زيرسيستم مديريت دانش و هوش سازماني (ضريب همبستگي 782/0و 01/0 p <، بين زيرسيستم مديريت دانش و تمامي مؤلفه هاي هوش سازماني رابطه مثبت و معنادار وجود دارد) ضرايب همبستگي از 484/0 براي چشم انداز استراتژيك تا 727/0 براي سرنوشت مشترك در سطح 01/0p <  معنادار بوده است در نهايت، نتايج تحليل رگرسيون گام به گام نشان داد كه از بين مؤلفه هاي هوش سازماني، سرنوشت مشترك، كاربرد دانش و اتحاد و توافق قادر به پيش بيني معنادار زيرسيستم مديريت دانش در سازمان يادگيرنده هستند.

  • بررسی علل بروز حوادث در شبکه های توزیع نیرو و روشهای پیشگیری از آن

    نقطه مقابل ایمنی حادثه است و هر کجا ایمنی وجود نداشته باشد حوادث اجتناب ناپذیرند. البته منظور از حوادث، تنها مواردی که منجر به فوت یا از کار افتادگی افراد می شوند نیست بلکه در بخش افراد، حوادث جزئی را شامل شده و علاوه بر آن توجه به حوادث تأسیسات باید مد نظر قرار گیرد و خلاصه کلام اینکه در ایمنی پیشرفته امروز دنیای صنعت منظور از ایمنی کنترل ضایعات (LOSS CONTROL) می باشد. از آنجا که حوادث برقی 30 × 1 و بقیه حوادث 600 × 1 خطرناك و مرگ آفرین می­باشند نتیجتاً برای رسیدن به حد تعادل، کارهای برقی، ضریب ایمنی بیست برابر را طلب می نماید و باید توجه نمود که اکثر قریب به اتفاق حوادث در صنعت برق در شبکه های توزیع بوده و این ضایعه دلیلی نمی تواند داشته باشد مگر اینکه به علت ولتاژ پایین تأسیسات توزیع. متأسفانه مقررات ایمنی از سوی همکاران خصوصاً همکاران با تجربه نادیده انگاشته می شود و به شعار  «اول ایمنی بعد کار» جامه عمل نپوشانده و در نتیجه حادثه رخ می دهد.

  • بررسی علل بروز حوادث در شبکه های توزیع نیرو وروشهای پیشگیری از آن

    نقطه مقابل ایمنی حادثه است و هر کجا ایمنی وجود نداشته باشد حوادث اجتناب ناپذیرند. البته منظور از حوادث، تنها مواردی که منجر به فوت یا از کار افتادگی افراد می شوند نیست بلکه در بخش افراد، حوادث جزئی را شامل شده و علاوه بر آن توجه به حوادث تأسیسات باید مد نظر قرار گیرد و خلاصه کلام اینکه در ایمنی پیشرفته امروز دنیای صنعت منظور از ایمنی کنترل ضایعات (LOSS CONTROL) می باشد. از آنجا که حوادث برقی 30 × 1 و بقیه حوادث 600 × 1 خطرناك و مرگ آفرین می­باشند نتیجتاً برای رسیدن به حد تعادل، کارهای برقی، ضریب ایمنی بیست برابر را طلب می نماید و باید توجه نمود که اکثر قریب به اتفاق حوادث در صنعت برق در شبکه های توزیع بوده و این ضایعه دلیلی نمی تواند داشته باشد مگر اینکه به علت ولتاژ پایین تأسیسات توزیع. متأسفانه مقررات ایمنی از سوی همکاران خصوصاً همکاران با تجربه نادیده انگاشته می شود و به شعار  «اول ایمنی بعد کار» جامه عمل نپوشانده و در نتیجه حادثه رخ می دهد.

  • بررسی نقش بیمه در صنعت برق

    به طور کلی بیمه عقدی است لازم و بیمه گر در جهت کسب سود، با گرفتن مبلغی (حق بیمه) تا اطمینان فردی را که در معرض خطر می باشد (بیمه گذار)، به خود منتقل می نماید و این اطمینان خاطر را به بیمه گذار می دهد که در اثر بروز حادثه و حادث شدن خسارت، تمام و یا بخشی از خسارت تحقق یافته (بر اساس توافق مبلغ في مابین) را به بیمه گذار پرداخت نماید. بدین ترتیب بیمه گران با پوشش دادن انواع خطرات و ریسک های مختلف و متنوع از ناحیه بیمه گذاران و با اجبار آن ها در رعایت استانداردها و اصول ایمنی های خاص، احتمال وقوع خسارت و تشدید آن را به حداقل رسانده و پس از پایان دوره قرارداد، سود و زیان حاصل از این فعالیت را محاسبه و عملکرد خود را می سنجند.

    بیمه در قالب رشته های متفاوت، تقسیم بندی های مختلفی دارد. به طور کلی بیمه به دو دسته بیمه زندگی و غیر زندگی تقسیم می گردد. اما در تقسیم بندی های جزئی تر در بیمه اشخاص (شامل بیمه درمانی و بیمه عمر) و در بیمه های مسئولیت

    (مسئولیت دارندگان وسایل نقلیه موتوری، مسئولیت پیمانکاران و …) و در بیمه اموال (آتش سوزی، بدنه اتوموبیل، بیمه محصولات کشاورزی، دامی و …) تقسیم می شود. بیمه در تمامی زیربخش های اقتصادی کاربرد دارد یکی از این بخش ها که در کشور ما ایران، به عنوان مهم ترین بخش اقتصادی محسوب می گردد، بخش برق (زیربخش انرژی) است.

    بیمه در بخش برق از وجوه مختلف می تواند اثرهای مختلفی داشته باشد، در این مقاله به بررسی این امر از وجوه متفاوت و کلی می پردازیم.

  • بررسی نقش بیمه در صنعت برق

    به طور کلی بیمه عقدی است لازم و بیمه گر در جهت کسب سود، با گرفتن مبلغی (حق بیمه) تا اطمینان فردی را که در معرض خطر می باشد (بیمه گذار)، به خود منتقل می نماید و این اطمینان خاطر را به بیمه گذار می دهد که در اثر بروز حادثه و حادث شدن خسارت، تمام و یا بخشی از خسارت تحقق یافته (بر اساس توافق مبلغ في مابین) را به بیمه گذار پرداخت نماید. بدین ترتیب بیمه گران با پوشش دادن انواع خطرات و ریسک های مختلف و متنوع از ناحیه بیمه گذاران و با اجبار آن ها در رعایت استانداردها و اصول ایمنی های خاص، احتمال وقوع خسارت و تشدید آن را به حداقل رسانده و پس از پایان دوره قرارداد، سود و زیان حاصل از این فعالیت را محاسبه و عملکرد خود را می سنجند.

    بیمه در قالب رشته های متفاوت، تقسیم بندی های مختلفی دارد. به طور کلی بیمه به دو دسته بیمه زندگی و غیر زندگی تقسیم می گردد. اما در تقسیم بندی های جزئی تر در بیمه اشخاص (شامل بیمه درمانی و بیمه عمر) و در بیمه های مسئولیت

    (مسئولیت دارندگان وسایل نقلیه موتوری، مسئولیت پیمانکاران و …) و در بیمه اموال (آتش سوزی، بدنه اتوموبیل، بیمه محصولات کشاورزی، دامی و …) تقسیم می شود. بیمه در تمامی زیربخش های اقتصادی کاربرد دارد یکی از این بخش ها که در کشور ما ایران، به عنوان مهم ترین بخش اقتصادی محسوب می گردد، بخش برق (زیربخش انرژی) است.

    بیمه در بخش برق از وجوه مختلف می تواند اثرهای مختلفی داشته باشد، در این مقاله به بررسی این امر از وجوه متفاوت و کلی می پردازیم.

  • برق گرفتگی در گستره فشار ضعیف

    صنعت برق با تمام ویژگی های خود خصوصاً نقشی که در حرکت سریع صنایع عهده دار می باشد، بی گمان باعث بروز حوادثی ناگوار از جمله برق گرفتگی می شود. آمار و ارقام کشورهای مختلف جهان از جمله ایران نشان می دهد که درصد عمده ای از حوادث کارخانه ها ناشی از برق گرفتگی می باشد.

    در این مقاله ضمن مروری بر آمار کشورهای مختلف جهان و ایران با نشان دادن آثار سوء برق­گرفتگی و میزان اهمیت مسئله ایمنی و توجه به آن و نیز به روش های کاهش حوادث درکارخانه ها و خانه ها اشاره می شود.

  • برق گرفتگی در گستره فشار ضعیف

    صنعت برق با تمام ویژگی های خود خصوصاً نقشی که در حرکت سریع صنایع عهده دار می باشد، بی گمان باعث بروز حوادثی ناگوار از جمله برق گرفتگی می شود. آمار و ارقام کشورهای مختلف جهان از جمله ایران نشان می دهد که درصد عمده ای از حوادث کارخانه ها ناشی از برق گرفتگی می باشد.

    در این مقاله ضمن مروری بر آمار کشورهای مختلف جهان و ایران با نشان دادن آثار سوء برق­گرفتگی و میزان اهمیت مسئله ایمنی و توجه به آن و نیز به روش های کاهش حوادث درکارخانه ها و خانه ها اشاره می شود.

  • بیمه کیفیت ساختمان (عیوب اساسی) در ایران و جهان

    بيمه به عنوان مكانيزم انتقال ريسك با ايجاد امنيت خاطر و آرامش روحي در اجراي پروژه هاي عمراني و زيربنايي و همچنين بهره­برداري از اين پروژه هـا نقـش مهـم و اساسي ايفا مي نمايد. يكي از بيمه نامه هايي كه اخيراً در ايران براي دريافت پايان كار ساختمان هاي عمومي و مجتمع هاي مسكوني آپارتماني ارائه گرديده است، بيمـه نامه­ي كيفيت ساختمان (عيوب اساسي و پنهان ساختمان) مي باشد كه جزء بيمه هاي دوره بهره برداري سازه مي باشد. طبق اين بيمه نامه هرگونه خسارت فيزيكي در سازه­ي اصلي ساختمان كه در اثر طراحي و مشكلات زمان اجراي سازه باشد كه خود را در زمان بهره برداري بلند مدت نمايان سازد، تحت پوشش بيمه قرار خواهد گرفت.

    بيمه نامه كيفيت ساختمان در كشور ما داراي مزايا و معايبي مي باشد كه جزء ويژگي هاي اكثر بيمه هاي نو پا در يك كشور مي باشد. در اين راستا با توجه به انجام مطالعات و تحقيقات آماري صورت گرفته در اين تحقيق مي توان به شناسايي ويژگي هاي اين نوع بيمه­نامه جديد و مقايسه با نمونه هاي مشابه در ديگر كشورها پرداخت. در كشور ما مي توان  حق بيمه بالا را يكي از معايب اين بيمه­نامه دانست كه بسياري از شركت هاي عمراني از ميزان آن ناراضي مي باشند. اما در كنار آن ايجاد اطمينان و جلب رضايت مشتري و بالا رفتن كيفيت ساخت، جزء مزاياي اين بيمه نامه در كشور محسوب مي شود.

      

  • بیمه کیفیت ساختمان (عیوب اساسی) در ایران و جهان

    بيمه به عنوان مكانيزم انتقال ريسك با ايجاد امنيت خاطر و آرامش روحي در اجراي پروژه هاي عمراني و زيربنايي و همچنين بهره­برداري از اين پروژه هـا نقـش مهـم و اساسي ايفا مي نمايد. يكي از بيمه نامه هايي كه اخيراً در ايران براي دريافت پايان كار ساختمان هاي عمومي و مجتمع هاي مسكوني آپارتماني ارائه گرديده است، بيمـه نامه­ي كيفيت ساختمان (عيوب اساسي و پنهان ساختمان) مي باشد كه جزء بيمه هاي دوره بهره برداري سازه مي باشد. طبق اين بيمه نامه هرگونه خسارت فيزيكي در سازه­ي اصلي ساختمان كه در اثر طراحي و مشكلات زمان اجراي سازه باشد كه خود را در زمان بهره برداري بلند مدت نمايان سازد، تحت پوشش بيمه قرار خواهد گرفت.

    بيمه نامه كيفيت ساختمان در كشور ما داراي مزايا و معايبي مي باشد كه جزء ويژگي هاي اكثر بيمه هاي نو پا در يك كشور مي باشد. در اين راستا با توجه به انجام مطالعات و تحقيقات آماري صورت گرفته در اين تحقيق مي توان به شناسايي ويژگي هاي اين نوع بيمه­نامه جديد و مقايسه با نمونه هاي مشابه در ديگر كشورها پرداخت. در كشور ما مي توان  حق بيمه بالا را يكي از معايب اين بيمه­نامه دانست كه بسياري از شركت هاي عمراني از ميزان آن ناراضي مي باشند. اما در كنار آن ايجاد اطمينان و جلب رضايت مشتري و بالا رفتن كيفيت ساخت، جزء مزاياي اين بيمه نامه در كشور محسوب مي شود.

      

  • بیمه مسئولیت مدنی کارفرمایان

    مطابق ماده ۱۲ ق. م. م کلیه کارفرمایان مسئول جبران خسارات وارده از طرف کارکنان و کارگران به اشخاص ثالث هستند و موادی از قانون کار و تأمین اجتماعی هم مسئولیت هایی برعهده کارفرمایان گذاشته که باید کارکنان را در مقابل حوادث و خطرهای ناشی از کار پوشش دهند. یکی از انواع شاخه های بیمه، بیمه مسئولیت مدنی کارفرمایان در مقابل کارکنان است که بسیاری از مسئولیت های قانونی کارفرمایان را در مقابل کارکنان نظیر حوادث ناشی از کارافتادگی، نقص عضو و فوت را پوشش می دهد.

    هم­چنین چنان­چه کارگران، در حین کار خسارتی به اشخاص ثالث وارد نمایند جبران این خسارت برعهده کارفرماست و با پوشش تکمیلی، این خسارات را هم تحت پوشش بیمه قرار می گیرند. در این مقاله بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال خساراتی که کارگران یا کارکنان در حین کار به اشخاص ثالث یا خود وارد می کنند مورد بررسی قرار گرفته است.

  • بیمه مسئولیت مدنی کارفرمایان

    مطابق ماده ۱۲ ق. م. م کلیه کارفرمایان مسئول جبران خسارات وارده از طرف کارکنان و کارگران به اشخاص ثالث هستند و موادی از قانون کار و تأمین اجتماعی هم مسئولیت هایی برعهده کارفرمایان گذاشته که باید کارکنان را در مقابل حوادث و خطرهای ناشی از کار پوشش دهند. یکی از انواع شاخه های بیمه، بیمه مسئولیت مدنی کارفرمایان در مقابل کارکنان است که بسیاری از مسئولیت های قانونی کارفرمایان را در مقابل کارکنان نظیر حوادث ناشی از کارافتادگی، نقص عضو و فوت را پوشش می دهد.

    هم­چنین چنان­چه کارگران، در حین کار خسارتی به اشخاص ثالث وارد نمایند جبران این خسارت برعهده کارفرماست و با پوشش تکمیلی، این خسارات را هم تحت پوشش بیمه قرار می گیرند. در این مقاله بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال خساراتی که کارگران یا کارکنان در حین کار به اشخاص ثالث یا خود وارد می کنند مورد بررسی قرار گرفته است.

منو اصلی