• برق گرفتگی در گستره فشار ضعیف

    صنعت برق با تمام ویژگی های خود خصوصاً نقشی که در حرکت سریع صنایع عهده دار می باشد، بی گمان باعث بروز حوادثی ناگوار از جمله برق گرفتگی می شود. آمار و ارقام کشورهای مختلف جهان از جمله ایران نشان می دهد که درصد عمده ای از حوادث کارخانه ها ناشی از برق گرفتگی می باشد.

    در این مقاله ضمن مروری بر آمار کشورهای مختلف جهان و ایران با نشان دادن آثار سوء برق­گرفتگی و میزان اهمیت مسئله ایمنی و توجه به آن و نیز به روش های کاهش حوادث درکارخانه ها و خانه ها اشاره می شود.

  • بیمه کیفیت ساختمان (عیوب اساسی) در ایران و جهان

    بيمه به عنوان مكانيزم انتقال ريسك با ايجاد امنيت خاطر و آرامش روحي در اجراي پروژه هاي عمراني و زيربنايي و همچنين بهره­برداري از اين پروژه هـا نقـش مهـم و اساسي ايفا مي نمايد. يكي از بيمه نامه هايي كه اخيراً در ايران براي دريافت پايان كار ساختمان هاي عمومي و مجتمع هاي مسكوني آپارتماني ارائه گرديده است، بيمـه نامه­ي كيفيت ساختمان (عيوب اساسي و پنهان ساختمان) مي باشد كه جزء بيمه هاي دوره بهره برداري سازه مي باشد. طبق اين بيمه نامه هرگونه خسارت فيزيكي در سازه­ي اصلي ساختمان كه در اثر طراحي و مشكلات زمان اجراي سازه باشد كه خود را در زمان بهره برداري بلند مدت نمايان سازد، تحت پوشش بيمه قرار خواهد گرفت.

    بيمه نامه كيفيت ساختمان در كشور ما داراي مزايا و معايبي مي باشد كه جزء ويژگي هاي اكثر بيمه هاي نو پا در يك كشور مي باشد. در اين راستا با توجه به انجام مطالعات و تحقيقات آماري صورت گرفته در اين تحقيق مي توان به شناسايي ويژگي هاي اين نوع بيمه­نامه جديد و مقايسه با نمونه هاي مشابه در ديگر كشورها پرداخت. در كشور ما مي توان  حق بيمه بالا را يكي از معايب اين بيمه­نامه دانست كه بسياري از شركت هاي عمراني از ميزان آن ناراضي مي باشند. اما در كنار آن ايجاد اطمينان و جلب رضايت مشتري و بالا رفتن كيفيت ساخت، جزء مزاياي اين بيمه نامه در كشور محسوب مي شود.

      

  • بیمه کیفیت ساختمان (عیوب اساسی) در ایران و جهان

    بيمه به عنوان مكانيزم انتقال ريسك با ايجاد امنيت خاطر و آرامش روحي در اجراي پروژه هاي عمراني و زيربنايي و همچنين بهره­برداري از اين پروژه هـا نقـش مهـم و اساسي ايفا مي نمايد. يكي از بيمه نامه هايي كه اخيراً در ايران براي دريافت پايان كار ساختمان هاي عمومي و مجتمع هاي مسكوني آپارتماني ارائه گرديده است، بيمـه نامه­ي كيفيت ساختمان (عيوب اساسي و پنهان ساختمان) مي باشد كه جزء بيمه هاي دوره بهره برداري سازه مي باشد. طبق اين بيمه نامه هرگونه خسارت فيزيكي در سازه­ي اصلي ساختمان كه در اثر طراحي و مشكلات زمان اجراي سازه باشد كه خود را در زمان بهره برداري بلند مدت نمايان سازد، تحت پوشش بيمه قرار خواهد گرفت.

    بيمه نامه كيفيت ساختمان در كشور ما داراي مزايا و معايبي مي باشد كه جزء ويژگي هاي اكثر بيمه هاي نو پا در يك كشور مي باشد. در اين راستا با توجه به انجام مطالعات و تحقيقات آماري صورت گرفته در اين تحقيق مي توان به شناسايي ويژگي هاي اين نوع بيمه­نامه جديد و مقايسه با نمونه هاي مشابه در ديگر كشورها پرداخت. در كشور ما مي توان  حق بيمه بالا را يكي از معايب اين بيمه­نامه دانست كه بسياري از شركت هاي عمراني از ميزان آن ناراضي مي باشند. اما در كنار آن ايجاد اطمينان و جلب رضايت مشتري و بالا رفتن كيفيت ساخت، جزء مزاياي اين بيمه نامه در كشور محسوب مي شود.

      

  • بیمه مسئولیت مدنی کارفرمایان

    مطابق ماده ۱۲ ق. م. م کلیه کارفرمایان مسئول جبران خسارات وارده از طرف کارکنان و کارگران به اشخاص ثالث هستند و موادی از قانون کار و تأمین اجتماعی هم مسئولیت هایی برعهده کارفرمایان گذاشته که باید کارکنان را در مقابل حوادث و خطرهای ناشی از کار پوشش دهند. یکی از انواع شاخه های بیمه، بیمه مسئولیت مدنی کارفرمایان در مقابل کارکنان است که بسیاری از مسئولیت های قانونی کارفرمایان را در مقابل کارکنان نظیر حوادث ناشی از کارافتادگی، نقص عضو و فوت را پوشش می دهد.

    هم­چنین چنان­چه کارگران، در حین کار خسارتی به اشخاص ثالث وارد نمایند جبران این خسارت برعهده کارفرماست و با پوشش تکمیلی، این خسارات را هم تحت پوشش بیمه قرار می گیرند. در این مقاله بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال خساراتی که کارگران یا کارکنان در حین کار به اشخاص ثالث یا خود وارد می کنند مورد بررسی قرار گرفته است.

  • بیمه مسئولیت مدنی کارفرمایان

    مطابق ماده ۱۲ ق. م. م کلیه کارفرمایان مسئول جبران خسارات وارده از طرف کارکنان و کارگران به اشخاص ثالث هستند و موادی از قانون کار و تأمین اجتماعی هم مسئولیت هایی برعهده کارفرمایان گذاشته که باید کارکنان را در مقابل حوادث و خطرهای ناشی از کار پوشش دهند. یکی از انواع شاخه های بیمه، بیمه مسئولیت مدنی کارفرمایان در مقابل کارکنان است که بسیاری از مسئولیت های قانونی کارفرمایان را در مقابل کارکنان نظیر حوادث ناشی از کارافتادگی، نقص عضو و فوت را پوشش می دهد.

    هم­چنین چنان­چه کارگران، در حین کار خسارتی به اشخاص ثالث وارد نمایند جبران این خسارت برعهده کارفرماست و با پوشش تکمیلی، این خسارات را هم تحت پوشش بیمه قرار می گیرند. در این مقاله بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال خساراتی که کارگران یا کارکنان در حین کار به اشخاص ثالث یا خود وارد می کنند مورد بررسی قرار گرفته است.

  • حقوق بیمه در ایران

    حقوق بیمه، مجموعه قواعد و ضوابطی است که امور و اعمال بیمه ای و روابط بین بیمه گران و بیمه گزاران را تنظیم می­کند. منابع حقوق بیمه در ایران عبارتند از:

    1- قانون اساسی

    ۲- فانون مدنی

    3- قانون تجارت

    4- قانون بیمه مصوب ۱۳۱6

    5- قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل اشخاص ثالث، مصوب دیماه ۱۳4۷، و آیین نامه های اجرایی آن.

    6- قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری – مصوب ۱۳۵۰.

    7- مصوبه شورای انقلاب اسلامی درباره ملی کردن مؤسسات بیمه-تیرماه 1358

    8- قانون اداره امور شرکت های بیمه مصوب ۱۳6۷.

    9- آیین نامه ها، تصویب­نامه ها، نظام­نامه ها و شرایط عمومی بیمه نامه ها و عرف بیمه.

    ۱۰- رویه قضایی

    حقوق بیمه یکی از رشته های حقوق خصوصی است و بیشینه درازمدتی در حقوق، ندارد. درواقع این رشته جدید و نوپا با تصویب قانون بیمه مصوب اردیبهشت ماه ۱۳۱6، که قواعد و ضوابطی را برای تنظیم اعمال بیمه ای پیش بینی کرد، شکل گرفته و همگام با رشد و تحول اقتصادی و اجتماعی به تدریج در جامعه ما جا افتاده است.

    حقوق بیمه­گر چه در کلیت خود از اصول عمومی حقوق مدنی در زمینه عقود و قراردادها پیروی می کند، با این همه دارای ویژگی هایی است که گاهی آن را به حقوق تجارت نزدیک می کند و در برخی موارد به آن اضالت و استقلال می بخشد. آشکار است که چون معامله ها و اعمال بیمه ای به موجب ماده 2 قانون تجارت[1]، جنبه بازرگانی دارد، ناچار پیرو «اصل سرعت» است و «اصل اعتبار» (اصول پایه حقوق تجارت) است و به همین جهت در معامله های بیمه ای تشریفات ثبت در دفاتر اسناد رسمی حذف شده است.

     .[1]ماده 2 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مقرر می دارد: «شرکت سهامی، شرکت بازرگانی محسوب می شود ولو اینکه موضوع عملیات آن امور بازرگانی نباشد»

  • حقوق بیمه در ایران

    حقوق بیمه، مجموعه قواعد و ضوابطی است که امور و اعمال بیمه ای و روابط بین بیمه گران و بیمه گزاران را تنظیم می­کند. منابع حقوق بیمه در ایران عبارتند از:

    1- قانون اساسی

    ۲- فانون مدنی

    3- قانون تجارت

    4- قانون بیمه مصوب ۱۳۱6

    5- قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل اشخاص ثالث، مصوب دیماه ۱۳4۷، و آیین نامه های اجرایی آن.

    6- قانون تأسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری – مصوب ۱۳۵۰.

    7- مصوبه شورای انقلاب اسلامی درباره ملی کردن مؤسسات بیمه-تیرماه 1358

    8- قانون اداره امور شرکت های بیمه مصوب ۱۳6۷.

    9- آیین نامه ها، تصویب­نامه ها، نظام­نامه ها و شرایط عمومی بیمه نامه ها و عرف بیمه.

    ۱۰- رویه قضایی

    حقوق بیمه یکی از رشته های حقوق خصوصی است و بیشینه درازمدتی در حقوق، ندارد. درواقع این رشته جدید و نوپا با تصویب قانون بیمه مصوب اردیبهشت ماه ۱۳۱6، که قواعد و ضوابطی را برای تنظیم اعمال بیمه ای پیش بینی کرد، شکل گرفته و همگام با رشد و تحول اقتصادی و اجتماعی به تدریج در جامعه ما جا افتاده است.

    حقوق بیمه­گر چه در کلیت خود از اصول عمومی حقوق مدنی در زمینه عقود و قراردادها پیروی می کند، با این همه دارای ویژگی هایی است که گاهی آن را به حقوق تجارت نزدیک می کند و در برخی موارد به آن اضالت و استقلال می بخشد. آشکار است که چون معامله ها و اعمال بیمه ای به موجب ماده 2 قانون تجارت[1]، جنبه بازرگانی دارد، ناچار پیرو «اصل سرعت» است و «اصل اعتبار» (اصول پایه حقوق تجارت) است و به همین جهت در معامله های بیمه ای تشریفات ثبت در دفاتر اسناد رسمی حذف شده است.

     .[1]ماده 2 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مقرر می دارد: «شرکت سهامی، شرکت بازرگانی محسوب می شود ولو اینکه موضوع عملیات آن امور بازرگانی نباشد»

  • قلمرو تعهد بیمه گذار در ارائه اطلاعات مؤثر

    ارائه اطلاعات مؤثر در عقد بیمه به عنوان یکی از تعهدات بیمه گذار در نظام های حقوقی مختلف مباحث قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. دلیل آن نیز به خاطر ویژگی ها و اوصاف خاص این عقد و تفاوت هایی است که با سایر قراردادها دارد. قلمرو تعهد بیمه گذار در این خصوص بر محور ارائه و افشای حقایق عمده مورد بحث قرار می گیرد. در تعیین این حقایق به عنوان یک مسئله فنی معیارهای متعددی مانند معیار درجه تأثير، معیار بیمه گر محتاط و معیار بیمه­گذار معقول، قابل ارائه است. همچنین موارد متعددی وجود دارد که بیمه گذار تعهدی به ارائه اطلاعات در این خصوص نداشته و از طرف دیگر این تعهد او از لحاظ زمانی نیز در برخی موارد و بر حسب نوع قرارداد محدود می شود. این نوشتار پس از بیان مسئله، در صدد بررسی مطلب مورد بحث در جوانب مربوط به آن می باشد.

  • قلمرو تعهد بیمه گذار در ارائه اطلاعات مؤثر

    ارائه اطلاعات مؤثر در عقد بیمه به عنوان یکی از تعهدات بیمه گذار در نظام های حقوقی مختلف مباحث قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. دلیل آن نیز به خاطر ویژگی ها و اوصاف خاص این عقد و تفاوت هایی است که با سایر قراردادها دارد. قلمرو تعهد بیمه گذار در این خصوص بر محور ارائه و افشای حقایق عمده مورد بحث قرار می گیرد. در تعیین این حقایق به عنوان یک مسئله فنی معیارهای متعددی مانند معیار درجه تأثير، معیار بیمه گر محتاط و معیار بیمه­گذار معقول، قابل ارائه است. همچنین موارد متعددی وجود دارد که بیمه گذار تعهدی به ارائه اطلاعات در این خصوص نداشته و از طرف دیگر این تعهد او از لحاظ زمانی نیز در برخی موارد و بر حسب نوع قرارداد محدود می شود. این نوشتار پس از بیان مسئله، در صدد بررسی مطلب مورد بحث در جوانب مربوط به آن می باشد.

  • لزوم تعامل موثرتر بیمه با صنعت نفت و گاز

    پس از گذشت سال هاى متمادى از اكتشاف نفت در كشورمان و با وجود ريسك هاى متنوع و فراوان، هنوز اين صنعت مديريت ريسك صحيح و به روزى نداشته و كماكان به صورت سنتى اداره می شود. مقايسه اى مختصر با ساير كشورهاى دنيا نشان مى دهد كه در اين زمينه در صنعت نفت كشورمان فعاليت چشمگيرى انجام نشده است. در اين مقاله سعى شده از طريق تجزيه و تحليل منابع و امكانات و هم چنين مشكلات پيشرو در صنعت نفت و گاز و بيمه و عدم تناسب آن ها با يكديگر در كشورمان، به علل اين معضل پرداخته شود. بی شك عوامل متعددى در توسعه يا ركود يك پديده دخيل هستند ولى تا زمان وقوع مشكلات و موانع عزمى جدى جهت شناسايى آن ها وجود ندارد. در اين مقاله برخی از این مشکلات بررسی شده و راه های برون رفت از آن ها نیز پیشنهاد شده است.

     

  • لزوم تعامل موثرتر بیمه با صنعت نفت و گاز

    پس از گذشت سال هاى متمادى از اكتشاف نفت در كشورمان و با وجود ريسك هاى متنوع و فراوان، هنوز اين صنعت مديريت ريسك صحيح و به روزى نداشته و كماكان به صورت سنتى اداره می شود. مقايسه اى مختصر با ساير كشورهاى دنيا نشان مى دهد كه در اين زمينه در صنعت نفت كشورمان فعاليت چشمگيرى انجام نشده است. در اين مقاله سعى شده از طريق تجزيه و تحليل منابع و امكانات و هم چنين مشكلات پيشرو در صنعت نفت و گاز و بيمه و عدم تناسب آن ها با يكديگر در كشورمان، به علل اين معضل پرداخته شود. بی شك عوامل متعددى در توسعه يا ركود يك پديده دخيل هستند ولى تا زمان وقوع مشكلات و موانع عزمى جدى جهت شناسايى آن ها وجود ندارد. در اين مقاله برخی از این مشکلات بررسی شده و راه های برون رفت از آن ها نیز پیشنهاد شده است.

     

  • مبانی بیمه مسئولیت قراردادهای تجارت الکترونیکی

    تجارت الکترونیک، یکی از مهم ترین مباحث حقوق انفورماتیک و رایانه است که ارتباط تنگاتنگ با علوم فنی مانند دانش رایانه و الکترونیک دارد و در بر دارنده دیدگاه های گوناگون و اندیشه های خلاق است.

    گسترش قراردادهای تجارت الکترونیک و ویژگی های منحصر به فرد این گونه قراردادها احتمال بروز ضرر و زیان و نقض عهد را بیش از قراردادهای سنتی افزایش می دهد. از این رو بیمه قراردادهای تجارت الکترونیک به عنوان یکی از زیر شاخه های بیمه مسئولیت قراردادی، اجتناب ناپذیر و ضروری و منطبق با توسعه الکترونیک و انفورماتیک است. در این نوشتار مفهوم تجارت الکترونیک، محاكم صالح در خصوص دعاوی فوق، لزوم بیمه مسئولیت قراردادهای مذکور و ماهیت قرارداد بیمه مسئولیت تجارت الکترونیک و راهکارهای توسعه آن را بررسی و تحلیل می کنیم.

  • مبانی بیمه مسئولیت قراردادهای تجارت الکترونیکی

    تجارت الکترونیک، یکی از مهم ترین مباحث حقوق انفورماتیک و رایانه است که ارتباط تنگاتنگ با علوم فنی مانند دانش رایانه و الکترونیک دارد و در بر دارنده دیدگاه های گوناگون و اندیشه های خلاق است.

    گسترش قراردادهای تجارت الکترونیک و ویژگی های منحصر به فرد این گونه قراردادها احتمال بروز ضرر و زیان و نقض عهد را بیش از قراردادهای سنتی افزایش می دهد. از این رو بیمه قراردادهای تجارت الکترونیک به عنوان یکی از زیر شاخه های بیمه مسئولیت قراردادی، اجتناب ناپذیر و ضروری و منطبق با توسعه الکترونیک و انفورماتیک است. در این نوشتار مفهوم تجارت الکترونیک، محاكم صالح در خصوص دعاوی فوق، لزوم بیمه مسئولیت قراردادهای مذکور و ماهیت قرارداد بیمه مسئولیت تجارت الکترونیک و راهکارهای توسعه آن را بررسی و تحلیل می کنیم.

  • مبانی بیمه مسئولیت قراردادهای تجارت الکترونیکی

    تجارت الکترونیک، یکی از مهم ترین مباحث حقوق انفورماتیک و رایانه است که ارتباط تنگاتنگ با علوم فنی مانند دانش رایانه و الکترونیک دارد و در بر دارنده دیدگاه های گوناگون و اندیشه های خلاق است.

    گسترش قراردادهای تجارت الکترونیک و ویژگی های منحصر به فرد این گونه قراردادها احتمال بروز ضرر و زیان و نقض عهد را بیش از قراردادهای سنتی افزایش می دهد. از این رو بیمه قراردادهای تجارت الکترونیک به عنوان یکی از زیر شاخه های بیمه مسئولیت قراردادی، اجتناب ناپذیر و ضروری و منطبق با توسعه الکترونیک و انفورماتیک است. در این نوشتار مفهوم تجارت الکترونیک، محاكم صالح در خصوص دعاوی فوق، لزوم بیمه مسئولیت قراردادهای مذکور و ماهیت قرارداد بیمه مسئولیت تجارت الکترونیک و راهکارهای توسعه آن را بررسی و تحلیل می کنیم.

  • مبانی بیمه مسئولیت قراردادهای تجارت الکترونیکی

    تجارت الکترونیک، یکی از مهم ترین مباحث حقوق انفورماتیک و رایانه است که ارتباط تنگاتنگ با علوم فنی مانند دانش رایانه و الکترونیک دارد و در بر دارنده دیدگاه های گوناگون و اندیشه های خلاق است.

    گسترش قراردادهای تجارت الکترونیک و ویژگی های منحصر به فرد این گونه قراردادها احتمال بروز ضرر و زیان و نقض عهد را بیش از قراردادهای سنتی افزایش می دهد. از این رو بیمه قراردادهای تجارت الکترونیک به عنوان یکی از زیر شاخه های بیمه مسئولیت قراردادی، اجتناب ناپذیر و ضروری و منطبق با توسعه الکترونیک و انفورماتیک است. در این نوشتار مفهوم تجارت الکترونیک، محاكم صالح در خصوص دعاوی فوق، لزوم بیمه مسئولیت قراردادهای مذکور و ماهیت قرارداد بیمه مسئولیت تجارت الکترونیک و راهکارهای توسعه آن را بررسی و تحلیل می کنیم.

  • مبانی بیمه های مسئولیت طراحان صفحات وب

    فن آوری اطلاعات، ارائه بیمه نامه های جدید را اجتناب ناپذیر می کند. تجارت الکترونیکی که از طراحی صفحات وب آغاز می­شود، از این قاعده مستثنی نیست. به عبارت دیگر، طراحی صفحات وب، نقطه آغاز تجارت الکترونیکی است. جهت اطمینان خاطر از امنیت انجام چنین مبادلاتی، باید بیمه نامه طراحی صفحات وب، گسترش یابد، زیرا در بسیاری از موارد، طراحان صفحات وب، خواسته یا ناخواسته، مباشر یا مسبب بروز ضرر و زیان به کاربران اینترنتی می شوند و برای اینکه طراحان، با اطمینان خاطر به ارائه خدمات اینترنتی و گسترش مبادلات الکترونیکی بپردازند، که از طراحی وب سایت ها ریشه می گیرد، پیش بینی چنین بیمه نامه هایی ضروری است. در این نوشتار، مبانی بیمه مسئولیت صفحه های وب مورد مطالعه قرار می گیرد که امیدواریم، شرکت های بیمه، با ملحوظ نظر قرار دادن آن، اقدامات مقتضی را در این خصوص، معمول دارند.

  • مبانی بیمه های مسئولیت طراحان صفحات وب

    فن آوری اطلاعات، ارائه بیمه نامه های جدید را اجتناب ناپذیر می کند. تجارت الکترونیکی که از طراحی صفحات وب آغاز می­شود، از این قاعده مستثنی نیست. به عبارت دیگر، طراحی صفحات وب، نقطه آغاز تجارت الکترونیکی است. جهت اطمینان خاطر از امنیت انجام چنین مبادلاتی، باید بیمه نامه طراحی صفحات وب، گسترش یابد، زیرا در بسیاری از موارد، طراحان صفحات وب، خواسته یا ناخواسته، مباشر یا مسبب بروز ضرر و زیان به کاربران اینترنتی می شوند و برای اینکه طراحان، با اطمینان خاطر به ارائه خدمات اینترنتی و گسترش مبادلات الکترونیکی بپردازند، که از طراحی وب سایت ها ریشه می گیرد، پیش بینی چنین بیمه نامه هایی ضروری است. در این نوشتار، مبانی بیمه مسئولیت صفحه های وب مورد مطالعه قرار می گیرد که امیدواریم، شرکت های بیمه، با ملحوظ نظر قرار دادن آن، اقدامات مقتضی را در این خصوص، معمول دارند.

منو اصلی